23 Ιαν 2018

Εγκύκλιος ΕΦΚΑ σχετικά με την προσωρινή σύνταξη για αιτήσεις που υποβάλλονται ηλεκτρονικά

Εγκύκλιος ΕΦΚΑ σχετικά με την προσωρινή σύνταξη για αιτήσεις που υποβάλλονται ηλεκτρονικά

Δημοσιεύθηκε η Εγκύκλιος 4/2018 του ΕΦΚΑ με θέμα «Προσωρινή σύνταξη για αιτήσεις που υποβάλλονται ηλεκτρονικά.Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 2 του Ν.4499/2017».

Ενημερώνεται ότι στο ΦΕΚ 176 Α΄ δημοσιεύτηκαν οι διατάξεις του άρθρου 2 του Ν. 4499/2017 (ΦΕΚ 85 Α΄) “Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις του ν. 4387/2016, ρυθμίσεις για την αγορά παιγνίων, για την «Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας Α.Ε.» και άλλες διατάξεις”, για την εφαρμογή των οποίων διευκρινίζονται τα ακόλουθα:

1. Με τις διατάξεις αυτές μετά το άρθρο 29 του Ν. 4387/2016 προστίθεται άρθρο 29Α, με το οποίο ρυθμίζεται το ζήτημα της χορήγησης προσωρινής σύνταξης για αιτήσεις που υποβάλλονται ηλεκτρονικά για όλες τις κατηγορίες συνταξιοδότησης από τον Ε.Φ.Κ.Α.[εξ ιδίου δικαιώματος, λόγω ανικανότητας (αναπηρίας), εκ μεταβιβάσεως (λόγω θανάτου)]. Σύμφωνα δε με ρητή διάταξη της παρ. 8 του άρθρου 2 του νόμου αυτού, οι διατάξεις του άρθρου 29 του ν. 4387/2016 εξακολουθούν να ισχύουν για τους ασφαλισμένους οι οποίοι καταθέτουν στον Ε.Φ.Κ.Α. έντυπη αίτηση συνταξιοδότησης.

Υπενθυμίζεται ότι η χορήγηση προσωρινής σύνταξης με τις διατάξεις του άρθρου 29 του Ν. 4387/2016, όπως ισχύει με την προσθήκη του άρθρου 29Α, αφορά αιτήσεις συνταξιοδότησης οι οποίες κρίνονται με το νέο τρόπο υπολογισμού της σύνταξης που θεσπίζεται με το νόμο αυτό. Οι διατάξεις του άρθρου 38 του Ν. 3996/2011 εφαρμόζονται για τη χορήγηση προσωρινού ποσού σύνταξης σε ασφαλισμένους των οποίων η αίτηση συνταξιοδότησης ως προς τον τρόπο υπολογισμού του ποσού της σύνταξης κρίνεται με τις προϊσχύουσες του Ν. 4387/2016 διατάξεις.

2. Δικαιούχοι – Διάρκεια του δικαιώματος (παρ. 1)

α) Δικαιούχοι της προσωρινής σύνταξης του άρθρου 2 είναι οι ασφαλισμένοι που υποβάλλουν στον Ε.Φ.Κ.Α. αίτηση συνταξιοδότησης ηλεκτρονικά, συμπεριλαμβανομένων και των προσώπων που συνταξιοδοτούνται με τις διατάξεις του ειδικού καθεστώτος του Ν.3163/1955, εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις της παρ. 4 του άρθρου αυτού.

Στο σημείο αυτό διευκρινίζεται ότι με την παρ. 2 του άρθρου 6 του Ν.4488/2017 (ΦΕΚ 137 Α΄), καταργήθηκε από την έναρξη ισχύος της η παρ. 9 του άρθρου 29 του Ν. 4387/2016, η οποία προέβλεπε ότι οι διατάξεις του άρθρου 29 εφαρμόζονται αναλόγως και στα πρόσωπα που συνταξιοδοτούνται με το ειδικό καθεστώς του Ν.3163/1955. Ως εκ τούτου για τα πρόσωπα αυτά όταν υποβάλλεται αίτηση συνταξιοδότησης ηλεκτρονικά, εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 2 του Ν. 4499/2017, ενώ όταν υποβάλλεται σε έντυπη μορφή, για τη χορήγηση της προσωρινής σύνταξης εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 29 του Ν. 4387/2016.

β) Το δικαίωμα στην προσωρινή σύνταξη του άρθρου 2 αρχίζει την πρώτη ημέρα του επόμενου της ημερομηνίας κατάθεσης της αίτησης συνταξιοδότησης μήνα και λήγει στο τέλος του μήνα κατά τον οποίο εκδίδεται η οριστική απόφαση συνταξιοδότησης, ακόμα και στις ειδικές περιπτώσεις τυχόν άρσης των περιοριστικών συνθηκών που αναφέρονται στις περιπτώσεις δ και ε της παρ. 7.

3. Προϋποθέσεις χορήγησης της προσωρινής σύνταξης-δικαιολογητικά (παρ. 4)

Εκτός από τη συμπλήρωση της ηλεκτρονικής αίτησης συνταξιοδότησης σε όλα τα πεδία που είναι απαραίτητα για τον υπολογισμό της σύνταξης σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.4387/2016, οι υποψήφιοι συνταξιούχοι σε όλες τις περιπτώσεις θα πρέπει να συνυποβάλουν υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 ειδικά ως προς την ακρίβεια του χρόνου ασφάλισης και των αποδοχών ή του εισοδήματος που δηλώνουν στην αίτηση συνταξιοδότησης, καθώς και ότι πληρούν τόσο τις προϋποθέσεις χορήγησης της προσωρινής σύνταξης του άρθρου αυτού όσο και τις προϋποθέσεις χορήγησης της οριστικής σύνταξης (σχετικό έντυπο επισυνάπτεται).

Οι ασφαλισμένοι με διαδοχικό χρόνο ασφάλισης επιπλέον οφείλουν να δηλώσουν αναλυτικά τα Ταμεία στα οποία ασφαλίστηκαν διαδοχικά, το χρόνο ασφάλισης ανά ενταχθέν Ταμείο και συνολικά τις αντίστοιχες αποδοχές/εισόδημα, τον τυχόν χρόνο παράλληλης ασφάλισής τους, καθώς και το Ταμείο στο οποίο έχουν τυχόν οφειλές και το αντίστοιχο ποσό, σύμφωνα με την υπουργική απόφαση Φ.1500/οικ.9696/195/8.8.2014 (Β΄ 2441).

Όταν για τη συνταξιοδότηση είναι απαραίτητος ο έλεγχος της καταβολής των εισφορών(περιπτώσεις αυτοαπασχολούμενων, ελεύθερων επαγγελματιών και αγροτών), επιπλέον οι ασφαλισμένοι θα πρέπει να καταθέσουν υπηρεσιακό σημείωμα του αρμόδιου Τμήματος εισφορών σχετικά με τις τυχόν οφειλόμενες εισφορές κατά τον μήνα κατάθεσης της αίτησης συνταξιοδότησης.

Παράλληλα, υφίσταται και η υποχρέωση των ασφαλισμένων για την κατάθεση όλων των δικαιολογητικών που είναι απαραίτητα για την έκδοση της οριστικής απόφασης συνταξιοδότησης.

Δείτε αναλυτικά την εγκύκλιο 4/2018 εδώ

20 Ιαν 2018

ΥΠΟΙΚ: H θετική έκβαση της συνεδρίασης του EWG άνοιξε το δρόμο για την ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης

ΥΠΟΙΚ: H θετική έκβαση της συνεδρίασης του EWG άνοιξε το δρόμο για την ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης

Η αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας από τον οίκο αξιολόγησης Standard’s & Poor’s έρχεται σε συνέχεια των αναβαθμίσεων του καλοκαιριού από τους οίκους Moody’s και Fitch, ενώ ταυτόχρονα προϊδεάζει για μελλοντικές θετικές εξελίξεις.

Παράλληλα η θετική έκβαση της χθεσινής συνεδρίασης του EWG άνοιξε το δρόμο για την ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης την Δευτέρα στο Eurogroup και την εκταμίευση δόσης ύψους 6.7 δισ.

Οι θετικές εξελίξεις που ενισχύουν την αίσθηση ότι αποκαθίσταται με σταθερά βήματα η εμπιστοσύνη των αγορών και των επενδυτών στην ελληνική οικονομία, δεν αποτελούν πλέον μεμονωμένα γεγονότα.

Με την ολοκλήρωση του προγράμματος τον Αύγουστο 2018 και την διασφάλιση σταθερής πρόσβασης στις αγορές, η ελληνική οικονομία αφήνει πίσω της οριστικά την μακρά περίοδο κρίσης.

 

 

19 Ιαν 2018

Επίδομα παιδιού: Η απόφαση για την διαδικασία χορήγησης – Δικαιούχοι και απαιτούμενα δικαιολογητικά

Επίδομα παιδιού: Η απόφαση για την διαδικασία χορήγησης-Δικαιούχοι και απαιτούμενα δικαιολογητικά

Δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ η με Αριθμ. Γ.Π.οικ.Δ22/11/2705/58 απόφαση του Υπουργείου Εργασίας με θέμα «Καθορισμός της διαδικασίας χορήγησης επιδόματος παιδιού».

Προϋποθέσεις χορήγησης – Δικαιούχοι επιδόματος παιδιού

1. Οι προϋποθέσεις για τη χορήγηση επιδόματος παιδιού είναι:

(α) Η ηλεκτρονική υποβολή του εντύπου Ε1 από τον υπόχρεο για υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.

(β) Η συμπλήρωση και ηλεκτρονική υποβολή της αίτησης – υπεύθυνης δήλωσης Α21, η οποία επέχει θέση αίτησης – υπεύθυνης δήλωσης, για τη χορήγηση του επιδόματος, μέσω της ιστοσελίδας του ΟΓΑ.

(γ) Οι αιτούντες/υπόχρεοι να διαμένουν νόμιμα και μόνιμα την τελευταία πενταετία στην Ελλάδα.

Ο έλεγχος της μόνιμης και συνεχούς διαμονής του δικαιούχου καθώς και των εξαρτώμενων τέκνων του στην ελληνική επικράτεια τα τελευταία πέντε (5) έτη πριν από το έτος υποβολής της αίτησης, γίνεται αποκλειστικά από την υποβολή δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος των ιδίων ή των συζύγων τους/ή των γονέων τους, εφόσον οι ίδιοι δεν ήταν υπόχρεοι φορολογικής δήλωσης.

Για τη συμπλήρωση της ως άνω πενταετίας πριν την υποβολή της αίτησης προσμετράται χρόνος που εμπίπτει στην εν λόγω πενταετία, κατά την οποία ο αιτών λάμβανε οικογενειακό επίδομα σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. ΙΑ υποπαρ. ΙΑ2 του N.4093/2012 (Α’ 222) και του άρθρου 40 του N.4141/2013 (Α’ 81).

(δ) Τα τέκνα τους να είναι εξαρτώμενα και να βρίσκονται στην Ελλάδα.

2. Δικαιούχοι του επιδόματος παιδιού είναι όσοι υποβάλουν αίτηση – υπεύθυνη δήλωση Α21, εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις της παρούσας και τα εισοδηματικά κριτήρια του άρθρου 214 του N.4512/2018 (Α’ 5).

Κατηγορίες δικαιούχων

Το επίδομα παιδιού χορηγείται στις ακόλουθες κατηγορίες προσώπων, εφόσον διαμένουν νόμιμα και μόνιμα στην ελληνική επικράτεια τα τελευταία πέντε (5) έτη πριν από το έτος υποβολής της αίτησης, όπως αυτό προκύπτει από την υποβολή δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος των ιδίων ή των συζύγων τους/ή των γονέων τους (εφόσον οι ίδιοι δεν ήταν υπόχρεοι φορολογικής δήλωσης) και τα εξαρτώμενα τέκνα τους βρίσκονται στην Ελλάδα:

(α) Έλληνες πολίτες που διαμένουν μόνιμα στην Ελλάδα,

(β) ομογενείς αλλοδαπούς που διαμένουν μόνιμα στην Ελλάδα και διαθέτουν δελτίο ομογενούς,

(γ) πολίτες κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που διαμένουν μόνιμα στην Ελλάδα,

(δ) πολίτες των χωρών που ανήκουν στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (Νορβηγία, Ισλανδία και Λιχτενστάιν) και Ελβετούς πολίτες που διαμένουν μόνιμα στην Ελλάδα,

(ε) αναγνωρισμένους πρόσφυγες που διαμένουν μόνιμα στην Ελλάδα, των οποίων το καθεστώς παραμονής στην Ελλάδα διέπεται από τις διατάξεις της Σύμβασης του 1951 για το Καθεστώς των Προσφύγων (N.N. 3989/1959, Α’ 201), όπως τροποποιήθηκε από το Πρωτόκολλο της Νέας Υόρκης του 1967 για το Καθεστώς των Προσφύγων (A.N. 389/1968, Α’ 125),

(στ) ανιθαγενείς, των οποίων το καθεστώς παραμονής στην Ελλάδα διέπεται από τις διατάξεις της Σύμβασης του 1954 για το Καθεστώς των Ανιθαγενών (N.139/1975, Α’ 176),

(ζ) δικαιούχους του ανθρωπιστικού καθεστώτος,

(η) πολίτες άλλων κρατών που διαμένουν νόμιμα και μόνιμα στην Ελλάδα.

Αίτηση – Υπεύθυνη Δήλωση για τη χορήγηση του επιδόματος παιδιού

1. Ο υπόχρεος υποβολής της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος υποβάλλει, ηλεκτρονικά, κατ’ έτος, αίτηση-υπεύθυνη δήλωση Α21 για τη χορήγηση του επιδόματος παιδιού μέσω της ιστοσελίδας του ΟΓΑ. Η αίτηση επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης του N.1599/1986 (Α’ 75) ως προς τα δηλωθέντα στοιχεία καθώς και δήλωση συναίνεσης για τη λήψη φορολογικών δεδομένων που τηρούνται στην ΑΑΔΕ και διασταύρωσης των στοιχείων του ιδίου και των μελών της οικογενείας του με τα στοιχεία άλλων υπηρεσιών. Απαραίτητη προϋπόθεση για την οριστική υποβολή της αίτησης αποτελεί η συμπλήρωση όλων των υποχρεωτικών πεδίων της.

2. Σε περίπτωση θανάτου, αφάνειας, δικαστικής συμπαράστασης, καταδίκης με τελεσίδικη δικαστική απόφαση για κακούργημα ή εκ προθέσεως τελούμενο πλημμέλημα κατά της ζωής, της υγείας, της προσωπικής ή γενετήσιας ελευθερίας, σε βάρος του τέκνου του ή του άλλου γονέα ή υπαίτιας εγκατάλειψης των τέκνων και οριστικής διακοπής της συγκατοίκησης με αυτά του δικαιούχου ή δικαστικής απόφασης ανάθεσης της επιτροπείας σε φυσικό πρόσωπο ή διαζυγίου, η αίτηση-υπεύθυνη δήλωση Α21 υποβάλλεται από το φυσικό πρόσωπο στο οποίο έχει ανατεθεί με δικαστική απόφαση η άσκηση της επιμέλειας των τέκνων, προκειμένου δε για ενήλικα τέκνα, από το φυσικό πρόσωπο που έχει την κύρια ή αποκλειστική ευθύνη διατροφής των τέκνων.

Μέχρι την έκδοση δικαστικής απόφασης επιμέλειας, το επίδομα χορηγείται στον γονέα που έχει την κύρια ευθύνη διατροφής, όπως αυτό προκύπτει από υπεύθυνη δήλωση των γονέων.

Σε περίπτωση θανάτου και των δύο γονέων των ορφανών τέκνων που αποτελούν ιδία οικογένεια η αίτηση-υπεύθυνη δήλωση Α21 υποβάλλεται από το φυσικό πρόσωπο που έχει με δικαστική απόφαση την επιτροπεία-επιμέλεια των ανήλικων τέκνων και λαμβάνεται υπόψη μόνο το εισόδημα των τέκνων.

Όσον αφορά ενήλικα ορφανά τέκνα και από τους δύο γονείς, η αίτηση – υπεύθυνη δήλωση Α21 υποβάλλεται από το μεγαλύτερο σε ηλικία τέκνο, ως Επίτροπο, δηλώνοντας ως εξαρτώμενα τέκνα, τον εαυτό του και τα αδέρφια του.

3. Ως αρχική ημερομηνία υποβολής της αίτησης – υπεύθυνης δήλωσης Α21 εκάστου έτους ορίζεται η 2α Ιανουαρίου και ως καταληκτική η 31η Δεκεμβρίου του ιδίου έτους.

4. Ο δικαιούχος, σε κάθε μεταβολή της οικογενειακής κατάστασής του, οφείλει εντός ενός (1) μήνα να προβαίνει σε τροποποίηση της αρχικής αίτησης – υπεύθυνης δήλωσης Α21 και μόνο στα πεδία που υπάρχουν μεταβολές.

5. Σε περίπτωση μεταβολής ή λανθασμένης καταχώρισης οποιουδήποτε στοιχείου που δηλώνεται στην αίτηση-υπεύθυνη δήλωση Α21, αυτή μπορεί να διορθωθεί-τροποποιηθεί με ευθύνη και ενέργεια του δικαιούχου, οπωσδήποτε όμως μέχρι την καταληκτική ημερομηνία της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων.

6. Η εγκεκριμένη ή μη αίτηση – υπεύθυνη δήλωση Α21 δύναται να ανακαλείται απευθείας από τον δικαιούχο, εντός του έτους και μέχρι την καταληκτική ημερομηνία υποβολής της. Τυχόν καταβληθέντα ποσά επιδόματος επιστρέφονται ως αχρεωστήτως καταβληθέντα.

Χρόνος και τρόπος καταβολής

1. Το επίδομα παιδιού καταβάλλεται στους δικαιούχους κάθε έτους ανά δίμηνο, από τον ΟΓΑ, με πίστωση σε ενεργό τραπεζικό λογαριασμό του δικαιούχου από την τελευταία εργάσιμη ημέρα κάθε διμήνου και εντός είκοσι πέντε (25) ημερών.

Το ποσό του επιδόματος υπολογίζεται βάσει των στοιχείων της τελευταίας εκκαθαρισμένης δήλωσης φορολογίας εισοδήματος. Μετά την υποβολή φορολογικής δήλωσης τρέχοντος έτους ή τροποποιητικής αυτής το ποσό του επιδόματος επαναϋπολογίζεται με βάση το εισόδημα και τον αριθμό των εξαρτώμενων τέκνων. Σε περίπτωση που ο δικαιούχος έλαβε διαφορετικό ποσό επιδόματος από αυτό που δικαιούται τότε αυτό συμψηφίζεται με το ποσό των επόμενων πληρωμών.

Η καταβολή του επιδόματος στους δικαιούχους γίνεται βάσει συγκεντρωτικής κατάστασης με το πλήθος των δικαιούχων και το συνολικό ποσό, ανά κατηγορία, που συντάσσει η ΗΔΙΚΑ και αποστέλλεται στην αρμόδια υπηρεσία του ΟΓΑ. Επίσης, από την ΗΔΙΚΑ δημιουργείται και τηρείται αναλυτικό ηλεκτρονικό αρχείο των πληρωμών, το οποίο είναι προσβάσιμο από τους χρήστες του ΟΓΑ.

2. Το επίδομα παιδιού χορηγείται:

(α) για τέκνα γεννημένα μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του προηγούμενου έτους υποβολής της αίτησης, από την 1η Ιανουαρίου του έτους υποβολής της αίτησης,

(β) από την 1η του επόμενου μήνα από αυτόν της γέννησής τους για τέκνα γεννημένα εντός του έτους υποβολής της αίτησης,

(γ) από την 1η Ιανουαρίου του επόμενου έτους εγγραφής τους σε σχολή ανώτερης ή ανώτατης εκπαίδευσης, στο «Μεταλυκειακό έτος – Τάξη Μαθητείας» των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ), σε Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) καθώς και σε Κολέγια,

(δ) για τα τέκνα με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω, από την 1η του επόμενου μήνα εκείνου της επέλευσης της αναπηρίας.

3. Ειδικά για το έτος 2018, στους δικαιούχους που έλαβαν το έτος 2017 το ενιαίο επίδομα στήριξης τέκνων ή το ειδικό επίδομα για τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες, δύναται να χορηγείται προκαταβολή, του πρώτου διμήνου έτους 2018, ακόμη και αν δεν υποβάλουν αίτηση-υπεύθυνη δήλωση Α21.

Το ποσό της προκαταβολής έτους 2018 είναι ίσο με αυτό που θα ελάμβανε ο δικαιούχος για το πρώτο δίμηνο με βάση τις κατηγορίες ισοδύναμου οικογενειακού εισοδήματος του άρθρου 214 του N.4512/2018 (Α’ 5) και τη Δήλωση Φορολογίας Εισοδήματος Ε1 που υπέβαλε για το προηγούμενο έτος, όπως αυτό αναπροσαρμόζεται, σύμφωνα με τα τηρούμενα στοιχεία.

Απαιτούμενα δικαιολογητικά

1. Ο αιτών/δικαιούχος οφείλει, εφόσον κληθεί από τον ΟΓΑ, είτε να αποστείλει ή να καταθέσει στον ΟΓΑ είτε να επισυνάψει ηλεκτρονικά στην αίτηση – υπεύθυνη δήλωση Α21, τα δικαιολογητικά για τα οποία έχει ήδη συμπληρώσει τα αντίστοιχα πεδία του εντύπου Α21.

(α) Πιστοποιητικό/ά οικογενειακής κατάστασης από το Δήμο, στο δημοτολόγιο του οποίου είναι εγγεγραμμένα όλα τα μέλη της οικογένειας με κανονική εγγραφή.

(β) Πιστοποιητικό σπουδών για τέκνα, τα οποία μετά τη συμπλήρωση του 18ου έτους της ηλικίας τους φοιτούν στη μέση εκπαίδευση, σε ανώτερο ή ανώτατο εκπαιδευτικό Ίδρυμα της Ελλάδας ή αναγνωρισμένο του εξωτερικού, καθώς και σε Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) ή σε Κολέγια ή σε στο Μεταλυκειακό έτος – Τάξη Μαθητείας των ΕΠΑΛ. Εάν πρόκειται για εκπαιδευτικό ίδρυμα χώρας του εξωτερικού, εκτός των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το πιστοποιητικό σπουδών πρέπει να είναι θεωρημένο από το Ελληνικό Προξενείο.

(γ) Ιατρική γνωμάτευση των Κέντρων Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) ή απόφαση Υγειονομικής Επιτροπής του ΙΚΑ, ή των Ανώτατων Υγειονομικών Επιτροπών του Στρατού (ΑΣΥΕ), του Ναυτικού (ΑΝΥΕ), της Αεροπορίας (ΑΑΥΕ) και της Ελληνικής Αστυνομίας, για εξαρτώμενο τέκνο που έχει συμπληρώσει το 18ο αλλά όχι το 24ο έτος της ηλικίας του, δεν είναι σπουδαστής ή φοιτητής και έχει ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω. Τα εν λόγω δικαιολογητικά θα πρέπει να είναι σε ισχύ τη χρονική στιγμή που υποβάλλεται η αίτηση -υπεύθυνη δήλωση Α21 και να προκύπτει η διάρκεια της αναπηρίας από αυτά.

(δ) Εάν συντρέχει περίπτωση από τις αναφερόμενες στην παρ. 5 του άρθρου 6 της παρούσας απόφασης, υποβάλλεται αντίγραφο ληξιαρχικής πράξης θανάτου του δικαιούχου ή απόφαση δικαστηρίου περί αφάνειας ή δικαστικής συμπαράστασης του δικαιούχου ή αμετάκλητη δικαστική απόφαση περί καταδίκης του ή δικαστική απόφαση ανάθεσης επιτροπείας σε φυσικό πρόσωπο ή οποιοδήποτε στοιχείο από το οποίο να φαίνεται το πρόσωπο που έχει αναλάβει την επιμέλεια των τέκνων.

2. Εκτός από τα ανωτέρω, υποβάλλεται επιπλέον, εφόσον απαιτείται επικυρωμένο φωτοαντίγραφο ενός από τα κατωτέρω δικαιολογητικά, κατά κατηγορία δικαιούχου:

(α) Βεβαίωση εγγραφής πολίτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή έγγραφο πιστοποίησης μόνιμης διαμονής, για πολίτη κράτους – μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

(β) Ειδικό δελτίο ταυτότητας ομογενούς, για ομογενή αλλοδαπό.

(γ) Άδεια διαμονής, για πολίτη χώρας που ανήκει στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο, για πολίτη της Ελβετίας, καθώς και για πολίτη άλλου κράτους (εκτός των ανωτέρω και της της Ευρωπαϊκής Ένωσης) που διαμένει μόνιμα στην Ελλάδα.

(δ) Άδεια διαμονής Δικαιούχου Διεθνούς Προστασίας με ένδειξη «Πρόσφυγας» ή «Επικουρική Προστασία».

(ε) Άδεια διαμονής για ανθρωπιστικούς λόγους. Για όποια από τα ανωτέρω δικαιολογητικά προβλέπεται διάρκεια ισχύος, αυτά θα πρέπει να είναι σε ισχύ κατά την υποβολή της αίτησης.

3. Προκειμένου για δικαιούχους αλλοδαπής υπηκοότητας ή ανιθαγενείς, τα δικαιολογητικά των εδαφίων με στοιχεία (α) και (δ) της παρ. 1 παρέχονται από τις αρχές της χώρας, της οποίας είναι υπήκοοι, και αν αυτό είναι αδύνατο τα στοιχεία αυτά αποδεικνύονται από άλλα πρόσφορα έγγραφα, κατά τη κρίση του οργάνου αναγνώρισης του δικαιώματος (π.χ. ληξιαρχικές πράξεις γέννησης τέκνων).

4. Τα έγγραφα της αλλοδαπής του παρόντος άρθρου θα πρέπει να είναι νόμιμα μεταφρασμένα και επικυρωμένα.

5. Στον ΟΓΑ τηρείται ηλεκτρονικό αρχείο ή και φυσικό για τους κατατεθέντες από τους αιτούντες φακέλους, με τα απαιτούμενα κατά περίπτωση δικαιολογητικά.

Δείτε αναλυτικά την απόφαση εδώ

19 Ιαν 2018

Φόρος διαμονής-Η τροπολογία με τις λεπτομέρειες για την εφαρμογή του μέτρου

Φόρος διαμονής-Η τροπολογία με τις λεπτομέρειες για την εφαρμογή του μέτρου

Τροπολογία κατατέθηκε στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Οικονομικών με τίτλο «Αγορές Χρηματοπιστωτικών μέσων και άλλες διατάξεις» σύμφωνα με την οποία:
1. Διευκρινίζεται ότι ο φόρος διαμονής του άρθρου 53 του ν. 4389/2016, βαρύνει σε κάθε περίπτωση τον διαμένοντα, που έκανε χρήση του δωματίου ή του διαμερίσματος, κατά τις οριζόμενες διακρίσεις.
2. Οι υφιστάμενες διατάξεις περί απαλλαγής από το ΦΠΑ (άρθρο 27 ν. 2859/2000) και περί παροχής προνομίων, ασυλιών και απαλλαγών (Π.4056/3029/ΠΟΛ.186/17.6.1987), εφαρμόζονται και για την εκτέλεση έργων που υπάγονται στο κοινό αμυντικό πρόγραμμα Ελλάδος – Η.Π.Α. και σε κάθε άλλο πρόγραμμα εξωτερικής βοήθειας των Η.Π.Α., καθώς και για τις σχετιζόμενες με αυτά πράξεις και δαπάνες που πραγματοποιούνται από 1.1.2016.
Β. Από τις προτεινόμενες διατάξεις επέρχεται μείωση των εσόδων του Δημοσίου από τις παραπάνω φορολογικές απαλλαγές. Το ύψος της μείωσης αυτής δεν δύναται να προσδιοριστεί γιατί εξαρτάται από πραγματικά γεγονότα.

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ  ΕΚΘΕΣΗ

Άρθρο …
Λαμβάνοντας υπόψη και βέλτιστες πρακτικές εφαρμογής ανάλογων φόρων και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες με την εν λόγω διάταξη, προβλέπεται ότι ο φόρος διαμονής βαρύνει σε κάθε περίπτωση τον διαμένοντα στο ξενοδοχειακό κατάλυμα, δωμάτιο ή διαμέρισμα, σύμφωνα με τις διακρίσεις της παραγράφου 1 της προτεινόμενης ρύθμισης επιβάλλεται μετά τη διαμονή του στο κατάλυμα και πριν την αναχώρησή του από αυτό, με την έκδοση σχετικού παραστατικού και αποδίδεται από την επιχείρηση στην Φορολογική Διοίκηση με μηνιαίες δηλώσεις μέχρι την τελευταία μέρα του επόμενου μήνα.
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕΔΕΝΑ ΚΟΥΝΤΟΥΡΑ
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Άρθρο
Τροποποίηση του άρθρου 53 του ν. 4389/2016
Οι παρ. 1, 2, 4 και 5 του άρθρου 53 του ν. 4389/2016 (Α’ 94), όπως ισχύει, αντικαθίστανται με τις παρ. 1, 2, 3 και 4 του παρόντος άρθρου, αντίστοιχα, ως εξής:
1. «1. Επιβάλλεται φόρος υπέρ του Δημοσίου, με την ονομασία «φόρος διαμονής», σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου.
Ο φόρος διαμονής επιβάλλεται ανά ημερήσια χρήση και ανά δωμάτιο ή διαμέρισμα, ως εξής:
α. Σε κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα της υποπερίπτ. αα’ της περίπτ. α’ της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014 (Α’ 155), ως ακολούθως:
1-2 αστέρων 0,50 ευρώ
3 αστέρων 1,50 ευρώ
4 αστέρων 3,00 ευρώ
5 αστέρων 4,00 ευρώ
και
β. Σε ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια – διαμερίσματα της υποπερίπτ. γγ’ της περίπτ. β’ της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014, 0,50 ευρώ.
2. «2. Ο φόρος διαμονής βαρύνει τον διαμένοντα, που έκανε χρήση του δωματίου ή του διαμερίσματος κατά τις διακρίσεις της παρ. 1, επιβάλλεται μετά τη διαμονή του στο κατάλυμα και πριν την αναχώρησή του από αυτό με την έκδοση ειδικού στοιχείου-απόδειξης είσπραξης φόρου διαμονής από τις επιχειρήσεις της προηγούμενης παραγράφου και αποδίδεται από αυτές στη Φορολογική Διοίκηση με μηνιαίες δηλώσεις. Οι δηλώσεις υποβάλλονται μέχρι την τελευταία ημέρα του επόμενου μήνα από αυτόν της έκδοσης κάθε ειδικού στοιχείου – απόδειξης είσπραξης φόρου διαμονής. Το ειδικό στοιχείο – απόδειξη είσπραξης φόρου διαμονής δεν επιβαρύνεται με Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.). Φόρος διαμονής δεν επιβάλλεται σε περίπτωση δωρεάν παροχής υπηρεσιών διαμονής από τις ανωτέρω επιχειρήσεις.»
3. «4. Με απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε καθορίζεται ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης απόδοσης του ειδικού αυτού φόρου, τα πρόσωπα που είναι υπόχρεα στην απόδοση του φόρου, ο χρόνος και η διαδικασία επιβολής και απόδοσής του, το  περιεχόμενο, η διαδικασία και ο τρόπος έκδοσης του ειδικού στοιχείου – απόδειξης είσπραξης φόρου διαμονής καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του άρθρου αυτού.»
4. «5. Οι διατάξεις του παρόντος άρθρου ισχύουν από την 1.1.2018 για τα ειδικό στοιχεία – αποδείξεις είσπραξης φόρου διαμονής που εκδίδονται από την ημερομηνία αυτή και μετά.»
_______________________________

Σημείωση: Το άρθρο 53 του ν. 4389/2016 όπως ισχύει σήμερα έχει ως εξής:

Άρθρο 53. Φόρος διαμονής

1. Επιβάλλεται φόρος υπέρ του Δημοσίου, με την ονομασία «Φόρος Διαμονής» σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου.
Ο φόρος διαμονής επιβάλλεται ανά ημερήσια χρήση του δωματίου, σουίτας, διαμερίσματος ή ενιαίας κατοικίας:
α. Σε κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα της υποπερίπτωσης αα’ της περίπτωσης α’ της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014 (Α’ 155), ως ακολούθως:

1-2 αστέρων 0,50 €
3 αστέρων 1,50 €
4 αστέρων 3,00 €
5 αστέρων 4,00 €

και
β. Σε ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια – διαμερίσματα της υποπερίπτωσης γγ` της περίπτωσης β΄ της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014, 0.50€.

2. Ο φόρος διαμονής επιβάλλεται από τις επιχειρήσεις της προηγούμενης παραγράφου κατά την έκδοση, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, του φορολογικού στοιχείου, και αποδίδεται στη Φορολογική Διοίκηση με μηνιαίες δηλώσεις, οι οποίες υποβάλλονται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του επόμενου μήνα από αυτόν της έκδοσης κάθε φορολογικού στοιχείου. Φόρος διαμονής δεν επιβάλλεται σε περίπτωση δωρεάν παροχής υπηρεσιών διαμονής από τις ανωτέρω επιχειρήσεις.

3. Στο τέλος του Παραρτήματος του ν. 4174/2013 (Α’ 170), όπως ισχύει, προστίθεται η φράση «Φόρος Διαμονής».

4. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων καθορίζεται ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης απόδοσης του ειδικού αυτού φόρου, ο χρόνος και η διαδικασία επιβολής και απόδοσής του, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του άρθρου αυτού.

5. Οι διατάξεις του παρόντος άρθρου ισχύουν από την 1.1.2018 για φορολογικά στοιχεία που εκδίδονται από την ημερομηνία αυτή και μετά.

16 Ιαν 2018

Ψηφίστηκε το πολυνομοσχέδιο – Δείτε το κείμενο

Ψηφίστηκε το πολυνομοσχέδιο – Δείτε το κείμενο

Ψηφίστηκε όπως αναμενόταν το πολυνομοσχέδιο το βράδυ της Δευτέρας 15 Ιανουαρίου 2018.

Δείτε στο κάτω μέρος της είδησης το κείμενο του πολυνομοσχεδίου από το φορολογικό αρχείο του κόμβου

Υπενθυμίζουμε τις βασικότερες διατάξεις που περιέχει:

Ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί.
Από τις 21 Φεβρουαρίου 2018 οι πλειστηριασμοί θα γίνονται με ηλεκτρονικά μέσα, και από 1η Μαΐου ηλεκτρονικά θα γίνονται και οι πλειστηριασμοί που αφορούν οφειλές στο δημόσιο.

Συνιστάται στο Υπουργείο Οικονομικών νέα υπηρεσία, επιπέδου Διεύθυνσης με τίτλο «Διεύθυνση Ερευνών Οικονομικού Εγκλήματος», της οποίας την καθοδήγηση και το συντονισμό λειτουργίας έχει ο Εισαγγελέας Οικονομικού Εγκλήματος.
Με τη σύσταση της νέας διεύθυνσης ερευνών οικονομικού εγκλήματος επιδιώκεται η ενίσχυση του ελεγκτικού μηχανισμού για την καταπολέμηση φορολογικών και άλλων απολύτως συναφών οικονομικών εγκλημάτων. Οι προτεινόμενες διατάξεις αποσκοπούν στην αποτελεσματικότερη λειτουργία των ελεγκτικών φορέων για την καλύτερη προάσπιση του δημόσιου συμφέροντος.

Φορολογικές διατάξεις: 
Ενσωματώνονται στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε., ν. 4172/2013) υφιστάμενες διατάξεις που αφορούν σε φορολογικά κίνητρα:

α) ευρεσιτεχνίας επιχειρήσεων,
β) κεφαλαιοποίησης αφορολογήτων αποθεματικών διαφόρων αναπτυξιακών νόμων εισηγμένων στο Χρηματιστήριο Αθηνών Α.Ε. με φορολογικό συντελεστή 5% και
γ) κεφαλαιοποίησης αφορολογήτων αποθεματικών διαφόρων αναπτυξιακών νόμων μη εισηγμένων Α.Ε. και Ε.Π.Ε. με φορολογικό συντελεστή 10%.
Παράλληλα, ορίζεται ότι οι διατάξεις για την κεφαλαιοποίηση αφορολογήτων αποθεματικών (υπό στοιχεία β και γ) ισχύουν για αποθεματικά που κεφαλαιοποιούνται μέχρι 31-12-2020 και αυξάνονται οι συντελεστές φορολόγησης αυτών ως ακολούθως:
Για αποθεματικά εισηγμένων στο Χρηματιστήριο Αθηνών Α.Ε. ο φορολογικός συντελεστής (σήμερα 5%) αυξάνεται στο 10% για αποθεματικά που κεφαλαιοποιούνται το έτος 2019 και στο 20% για αποθεματικά που κεφαλαιοποιούνται το έτος 2020.
Για αποθεματικά μη εισηγμένων Α.Ε. και Ε.Π.Ε. ο φορολογικός συντελεστής (σήμερα 10%) αυξάνεται στο 20% για αποθεματικά που κεφαλαιοποιούνται το έτος 2020.

Καταργούνται διατάξεις για φορολογικά κίνητρα σχετικά με: 
-τη μεταβίβαση Φορτηγών Δημοσίας Χρήσης αυτοκινήτων, που κυκλοφόρησαν πριν τις 30-9-2010,
-την χρηματοδοτική μίσθωση αγροτικών εκτάσεων, τα μερίσματα που διανέμουν στους μετόχους τους οι Κ.ΤΕΛ Α.Ε.,
-την αποκατάσταση κτιρίων στις περιοχές «Γεράνι» και Μεταξουργείο του ιστορικού κέντρου της Αθήνας,
-τις εταιρείες παροχής επιχειρηματικού κεφαλαίου. (άρθρο 354)

Αλλαγές στον ΚΦΔ
Οι φορολογούμενοι έχουν τη δυνατότητα  να υποβάλλουν εκπρόθεσμη αρχική η τροποποιητική δήλωση μέχρι την κοινοποίηση του προσωρινού διορθωτικού προσδιορισμού φόρου και όχι μέχρι την έκδοση της εντολής ελέγχου, όπως ισχύει έως σήμερα. Με αυτόν τον τρόπο, αφενός η φορολογική διοίκηση συμμορφώνεται με την πρόσφατη Απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ 1364/2017), και αφετέρου ενθαρρύνεται η οικειοθελής συμμόρφωση των πολιτών προς τις φορολογικές τους υποχρεώσεις.
Οι κυρώσεις, διαφέρουν ανάλογα με το στάδιο στο οποίο βρίσκεται ο έλεγχος, έτσι ώστε να είναι αυστηρότερες για τους πολίτες που υποβάλλουν εκπρόθεσμη δήλωση γνωρίζοντας ότι ελέγχονται, σε σχέση με αυτούς που υποβάλλουν δήλωση που είναι συνεπεία παράλειψης ή λάθους το οποίο διαπιστώθηκε από τον πολίτη προκειμένου να διορθωθεί. Με τη ρύθμιση, επιτυγχάνεται η ταχύτερη είσπραξη των φόρων, αφού αποφεύγονται χρονοβόρες διαδικασίες και διοικητικές ή δικαστικές αμφισβητήσεις, ενώ παράλληλα παρέχεται ευνοϊκή μεταχείριση στον πολίτη με μια μείωση 40% του προστίμου υπό την προϋπόθεση ότι η εξόφληση της σχετικής οφειλής θα γίνει εντός 30 ημερών.


Απενεργοποίηση ΑΦΜ

Προβλέπεται αυτόματη απενεργοποίηση του ΑΦΜ ή σε αναστολή της χρήσης για τους φορολογούμενους που διαπράττουν φοροδιαφυγή ή έχουν δηλώσει ψευδή ή ανακριβή στοιχεία για την απόκτηση του ΑΦΜ.
Επίσης φυσικά πρόσωπα των οποίων ο ΑΦΜ έχει ανασταλεί και θέλουν να προχωρήσουν σε νέα έναρξη εργασιών ως υποκείμενα στον  ΦΠΑ  υποβάλλοντας δήλωση μεταβολών για τη διενέργεια ενδοκοινοτικών συναλλαγών θα πρέπει να καταθέσουν εγγύηση ανάλογα με το ύψος της φοροδιαφυγής, η οποία σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 15.000 ευρώ.

Επιχειρηματικά πάρκα, Αρτοποιεία, Λατομεία – Μεταλλεία
Ρυθμίζονται επιμέρους ζητήματα αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, όπως, ιδίως, ρυθμίσεις για την εφοδιαστική, ρυθμίσεις που αφορούν στην εγκατάσταση μεταποιητικών και συναφών δραστηριοτήτων, ρυθμίσεις περί Γενικών Αποθηκών και περί Κέντρων Διανομής Τσιμέντου, ρυθμίσεις πυροπροστασίας και ασφαλείας, ρυθμίσεις για Επιχειρηματικά Πάρκα και Αρτοποιεία και ρυθμίσεις για τις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις, κατά τροποποίηση του ισχύοντος Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων

Απεργίες. 
Ορίζεται ότι για τη συζήτηση και λήψη απόφασης κήρυξης απεργίας απαιτείται η παρουσία τουλάχιστον του ενός δευτέρου (1/2) των οικονομικά τακτοποιημένων μελών της συνδικαλιστικής οργάνωσης [σήμερα η συγκεκριμένη απόφαση μπορεί να ληφθεί υπό προϋποθέσεις και από το ένα πέμπτο (1/5) των οικονομικά τακτοποιημένων μελών]

Εργατικό ατύχημα.
Η διάταξη για το εργατικό ατύχημα συνδέει την υπαιτιότητα όχι με το αποτέλεσμα, αλλά με το «παράνομο», δηλαδή με την παράβαση νομοθετικών διατάξεων. Γεννάται όμως εν προκειμένω προβληματισμός ως προς το εάν, τελικώς, οποιαδήποτε παραβίαση της νομοθεσίας για την υγιεινή και την ασφάλεια θα οδηγεί πλέον σε κατάργηση της απαλλαγής των ασφαλισμένων εργοδοτών, των οποίων εργαζόμενοι υπέστησαν εργατικό ατύχημα.
Ενώ, επομένως, σήμερα απαλλάσσεται ο εργοδότης, έστω και αν γνωρίζει ότι υπάρχει παραβίαση, όταν δεν επιδιώκει το παράνομο αποτέλεσμα, αλλά ελπίζει ότι θα αποφύγει το ατύχημα, στην υπό ψήφιση διάταξη προβλέπεται ότι, στην ίδια περίπτωση, θα απαλλάσσεται ο φορέας κοινωνικής ασφάλισης, και θα βαρύνεται αποκλειστικώς ο εργοδότης. Με άλλα λόγια, οποιαδήποτε, απλώς εν γνώσει, παραβίαση κανόνα ασφαλείας είναι πιθανόν να θεωρείται δολία συμπεριφορά και να καταλήγει σε εξαίρεση κάλυψής της από τον ασφαλιστικό οργανισμό.

Επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας
Θεσμοθετείται ο επανασχεδιασμός από ειδικό συλλογικό όργανο και από μηδενική βάση των κριτηρίων χορήγησης του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, των κατηγοριών των επιμέρους δικαιούχων, καθώς και του τρόπου υπολογισμού του.

Δείτε το κείμενο όπως ψηφίστηκε από την Ολομέλεια ή κατεβάστε το από εδώ.

16 Ιαν 2018

Από αύριο, 17/01, οι αιτήσεις στο πρόγραμμα επιχορήγησης της πρώτης πρόσληψης μισθωτών

Από αύριο, 17/01, οι αιτήσεις στο πρόγραμμα επιχορήγησης της πρώτης πρόσληψης μισθωτών

Η Διοικήτρια του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού, καλεί τις ιδιωτικές επιχειρήσεις, τους Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας (Κ.ΑΛ.Ο) και γενικά εργοδότες του ιδιωτικού τομέα που ασκούν τακτική οικονομική δραστηριότητα σε όλη τη χώρα και επιθυμούν να συμμετάσχουν στο «Πρόγραμμα επιχορήγησης της πρώτης πρόσληψης μισθωτού-ων από αυτοαπασχολούμενους νέους και επιχειρήσεις νέων, ηλικίας έως 35 ετών» να υποβάλλουν αιτήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος από τις 17-01-2018 και ώρα 11η πρωινή στο διαδικτυακό τόπο του ΟΑΕ∆, www.oaed.gr.

 

13 Ιαν 2018

Πρόγραμμα ΛΑΕΚ 0,24% 2018. Νέα εγκύκλιος

Η ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΛΑΕΚ 0,24% 2018

Αναρτήθηκε σήμερα, 12.01.2018, στο πληροφοριακό σύστημα του ΟΑΕΔ (http://laek.oaed.gr/), η νέα Εγκύκλιος Προγραμμάτων ΛΑΕΚ 0,24% του έτους 2018.

Σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1: «ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ» της σχετικής εγκυκλίου, τα προγράμματα κατάρτισης υλοποιούνται από την ημερομηνία δημοσίευσης της εγκυκλίου στην ιστοσελίδα του ΛΑΕΚ, έως και την 20/12/2018.

Οι όροι και οι προϋποθέσεις υλοποίησης των προγραμμάτων κατάρτισης είναι διαθέσιμες στην εγκύκλιο, με αριθμ. πρωτ. 92064/22.12.2017.

 

13 Ιαν 2018

Ηλεκτρονικά οι πλειστηριασμοί για χρέη στο Δημόσιο από την 1η Μαΐου

Ηλεκτρονικά οι πλειστηριασμοί για χρέη στο Δημόσιο από την 1η Μαΐου

Κατατέθηκε η τροπολογία στο σ/ν του υπουργείου Οικονομικών «Ρυθμίσεις για την εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής και άλλες διατάξεις» με τίτλο «Τροποποιήσεις του αρ. 75 του Ν.4270/2014 και τροποποίηση/συμπλήρωση διατάξεων περί πλειστηριασμών».

Με τις διατάξεις της υπόψη τροπολογίας:

1. Τροποποιείται το άρθρο 75 τον Ν.4270/2014, σχετικά με την έκθεση επί των φορολογικών δαπανών που συνοδεύει τον κρατικό προϋπολογισμό.

2. Τροποποιούνται και συμπληρώνονται διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ, ν.δ. 356/1974), σχετικά με τους πλειστηριασμούς κινητών και ακινήτων. Ειδικότερα:

  • Ορίζεται ότι οι πλειστηριασμοί διενεργούνται αδαπάνως για το Δημόσιο με ηλεκτρονικά μέσα από πιστοποιημένο για το σκοπό αυτό υπάλληλο τον πλειστηριασμού σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 959 και 998, καθώς και των άρθρων 1001 και επ. τον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, όπως εκάστοτε ισχύουν, εφόσον δεν αντίκεινται στις διατάξεις τον ΚΕΔΕ.
  • Προβλέπονται μεγαλύτερες προθεσμίες για την κοινοποίηση στον οφειλέτη τον προγράμματος πλειστηριασμού, την αποστολή στον συμβολαιογράφο που ορίζεται ως υπάλληλος τον πλειστηριασμού των σχετικών εγγράφων, την αναγγελία του επισπεύδοντος Δημοσίου για άλλα χρέη τον οφειλέτη προς αυτό κ.λπ..
  • Καθορίζεται το ελάχιστο περιεχόμενο της περίληψης του προγράμματος πλειστηριασμού, το οποίο δημοσιεύεται αδαπάνως για το Δημόσιο, με επιμέλεια δικαστικού επιμελητή, στην ιστοσελίδα δημοσιεύσεων πλειστηριασμών τον Δελτίου Δικαστικών Δημοσιεύσεων τον Τομέα Ασφάλισης Νομικών τον Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (αντί της προβλεπόμενης σήμερα δημοσίευσης σε εφημερίδα).
  • Τροποποιείται το άρθρο 61, σχετικά με την κατάταξη του Δημοσίου σε περίπτωση αναγκαστικής εκτέλεσης κινητού ή ακινήτου κατά οφειλέτη του σύμφωνα με τα οριζόμενα άρθρα του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας ή του Πτωχευτικού Κώδικα (σε περίπτωση πτώχευσης τον οφειλέτη), όπως αυτά συμπληρώνονται με τις διατάξεις των άρθρων 176 και 177 του υπό ψήφιση πολυνομοσχεδίου (αλλαγή στη σειρά κατάταξης των γενικών και ειδικών προνομίων και θέσπιση υπερπρονομίου για μη καταβληθέντες μισθούς έως έξι μηνών).

3. Τίθενται μεταβατικού χαρακτήρα διατάξεις, σχετικά με τις κατά τα ανωτέρω τροποποιήσεις και, μεταξύ άλλων ορίζεται ότι, από 1/5/2018, οι διενεργούμενοι κατά ΚΕΔΕ πλειστηριασμοί διεξάγονται αποκλειστικά με ηλεκτρονικά μέσα.

Από τις προτεινόμενες διατάξεις προκαλούνται τα ακόλουθα οικονομικά αποτελέσματα επί τον κρατικού προϋπολογισμού και των προϋπολογισμών των Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης για τους οποίους εφαρμόζονται οι, κατά περίπτωση, διατάξεις του ΚΕΔΕ:

  • Μείωση εσόδων από τη θεσπιζόμενη αλλαγή (υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις) στη σειρά κατάταξης των γενικών και ειδικών προνομίων στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και τον Πτωχευτικό Κώδικα και τη θέσπιση υπερπρονομίου για μη καταβληθέντες μισθούς έως έξι (6) μηνών.
  • Εξοικονόμηση δαπάνης από την αδάπανη δημοσίευση των περιλήψεων των προγραμμάτων πλειστηριασμών στο Δελτίο Δικαστικών Δημοσιεύσεων τον Τομέα Ασφάλισης Νομικών του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης.
  • Αύξηση εσόδων από την διευκόλυνση της διενέργειας των πλειστηριασμών με ηλεκτρονικά μέσα.

Το ύψος των ανωτέρω αποτελεσμάτων εξαρτάται από πραγματικές περιστάσεις.

Δείτε την Αιτιολογική Έκθεση

12 Ιαν 2018

Νέο Πολυνομοσχέδιο: Σημαντικά σημεία όσον αφορά τον ΚΦΔ

Νέο Πολυνομοσχέδιο: Σημαντικά σημεία όσον αφορά τον ΚΦΔ

Το 2018 μπήκε δυναμικά όσον αφορά το κομμάτι της νομοθεσίας. Ποδαρικό έκανε το πολυνομοσχέδιο που είναι προς ψήφιση στη Βουλή και περιλαμβάνει μία σειρά διατάξεων και αλλαγών στα 400 άρθρα του και στις αμέτρητες σελίδες του. Το αν θα προλάβει να μελετηθεί και να διαβαστεί από αυτούς που θα το ψηφίσουν, νομίζουμε έχει απαντηθεί και στο παρελθόν με μία σειρά άλλων πολυσέλιδων νομοσχεδίων.

Σε κάθε περίπτωση, για να σταθούμε και λίγο στα δικά μας, περιλαμβάνεται μία σειρά διατάξεων όσον αφορά το φορολογικό κομμάτι στα άρθρα 350 έως 399 του προς ψήφιση Νόμου. Επίσης στα άρθρα 214 και 215 περιλαμβάνεται κάτι που σχετίζεται με το φορολογικό κομμάτι και δεν είναι άλλο από το επίδομα τέκνων, το οποίο να θυμίσουμε ότι είχε αντικαταστήσει την αύξηση του αφορολογήτου ορίου λόγω τέκνων. Όπως θα αναλύσουμε και σε μελλοντικά μας άρθρα, αλλάζει κάπως η λογική του και υπάρχουν αρκετοί κερδισμένοι αλλά και χαμένοι από τις αλλαγές, σε κάθε περίπτωση όμως το πρόβλημα με το τεκμαρτό εισόδημα παραμένει με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται.

Ξεκινώντας από τα άρθρα που σχετίζονται με τον Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών διαπιστώνουμε ότι δικαιωνόμαστε σε κάτι που είχαμε επισημάνει σε παλαιότερο άρθρο μας τονίζοντας τα προβλήματα που θα επανέρχονταν μετά τη λήξη του Ν. 4446/2016 και είχαν να κάνουν με τη δυνατότητα του φορολογούμενου να υποβάλλει τροποποιητικές δηλώσεις μετά την έκδοση σχετικής εντολής ελέγχου. Να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με τον Ν. 4174/2013και μετά τη λήξη του Ν. 4446/2016 ο υπόχρεος σε υποβολή φορολογικών δηλώσεων υποβάλλει τις φορολογικές δηλώσεις στη Φορολογική Διοίκηση κατά το χρόνο που προβλέπεται από την οικεία φορολογική νομοθεσία. Εκπρόθεσμη φορολογική δήλωση υποβάλλεται οποτεδήποτε μέχρι την έκδοση εντολής ελέγχου από τη Φορολογική Διοίκηση ή μέχρι την παραγραφή του δικαιώματος της Φορολογικής Διοίκησης για έλεγχο της αρχικής δήλωσης με όλες τις συνέπειες περί εκπρόθεσμης δήλωσης. Επίσης αν ο φορολογούμενος διαπιστώσει, ότι η φορολογική δήλωση που υπέβαλε στη Φορολογική Διοίκηση περιέχει λάθος ή παράλειψη, υποχρεούται να υποβάλει τροποποιητική φορολογική δήλωση. Τροποποιητική φορολογική δήλωση υποβάλλεται οποτεδήποτε μέχρι την έκδοση εντολής ελέγχου από τη Φορολογική Διοίκηση ή μέχρι την παραγραφή του δικαιώματος της Φορολογικής Διοίκησης για έλεγχο της αρχικής δήλωσης με όλες τις συνέπειες περί εκπρόθεσμης δήλωσης.

Στο άρθρο μας, αλλά και σε μία σειρά συναντήσεων με τους αρμοδίους, είχαμε προτείνει να δίδεται έστω η δυνατότητα στον φορολογούμενο να υποβάλλει δηλώσεις μέχρι να του γνωστοποιηθεί από τις φορολογικές αρχές η εντολή ελέγχου.

Με το πολυνομοσχέδιο, εάν δεν γίνουν κάποιες αλλαγές της τελευταίας στιγμής, φαίνεται ότι δικαιωνόμαστε και με το παραπάνω, αφού η φορολογική αρχή μετά από πολλές πιέσεις κατάλαβε ότι εάν δίδεται η δυνατότητα αυτή, οι φορολογούμενοι θα μπορούν να διορθώνουν τα λάθη χωρίς να χρειάζεται να ακολουθείτε όλη η χρονοβόρα διαδικασία που έπρεπε να ακολουθηθεί από τον έλεγχο. Επίσης, οι φορολογούμενοι θα μπορούν να γλιτώνουν άδικες προσαυξήσεις, αφού θα μπορούν να μειώσουν τους μήνες εκπρόθεσμης υποβολής, οι οποίοι ήταν σε συνάρτηση με την έκδοση των αποτελεσμάτων του ελέγχου και μπορεί να έφταναν μέχρι και στο 120% του φόρου. Επίσης, δίδεται έξτρα κίνητρο με την περεταίρω μείωση των προσαυξήσεων στην περίπτωση που πληρωθεί εφάπαξ το ποσό εντός 30 ημερών. Σε κάθε περίπτωση με όλα αυτά αυξάνονται οι πιθανότητες ο φορολογούμενος να πληρώσει κι έτσι το δημόσιο να εισπράξει χρήματα αλλά και να αποσυμφορηθεί η όλη διαδικασία των προσφυγών.

Αναλυτικά, το πολυνομοσχέδιο αναφέρει στο άρθρο 397 ότι εκπρόθεσμη και τροποποιητική φορολογική δήλωση υποβάλλεται οποτεδήποτε μέχρι την κοινοποίηση του προσωρινού διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου από τη Φορολογική Διοίκηση ή μέχρι την παραγραφή του δικαιώματος της Φορολογικής Διοίκησης για έλεγχο της αρχικής δήλωσης. Επίσης προβλέπει ότι εάν υποβληθεί μέχρι τη γνωστοποίηση της πρόσκλησης – εντολής του ελέγχου στον φορολογούμενο τα πρόστιμα που θα εφαρμόζονται θα είναι αυτά που ορίζει ο ΚΦΔ στο άρθρο 53 και 54 για όλες τις υπόλοιπες εκπρόθεσμες δηλώσεις. Εάν υποβληθούν μετά τη γνωστοποίηση της εντολής ελέγχου, τότε τα πρόστιμα που επιβάλλονται στην περίπτωση που προκύπτει χρεωστικός φόρος είναι ο διπλασιασμός του φόρου που προκύπτει ή της διαφοράς του φόρου που προκύπτει, εάν πρόκειται για τροποποιητική δήλωση (άρθρο 58. 2, 58Α.2 και 59.1 του 4174/2013) και δεν επιβάλλονται τα πρόστιμα εκπρόθεσμης υποβολής του άρθρου 54 του ΚΦΔ, ενώ επιβάλλονται οι τόκοι του άρθρου 53 του ΚΦΔ. Στην περίπτωση που τα ποσά του φόρου και των προστίμων πληρωθούν εφάπαξ εντός τριάντα ημερών από τη βεβαίωσή τους, με εξαίρεση τους παρακρατούμενους φόρους μισθωτών υπηρεσιών, το πρόστιμο και οι τόκοι μειώνονται κατά 40% και περιορίζονται στο 60% του ποσού. Η έκπτωση αυτή δεν ισχύει σε περίπτωση που το ποσό πληρωθεί με δόσεις από τον φορολογούμενο, μέσω της ένταξής της στην πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων.

Βάσει των αλλαγών αυτών, θα πρέπει να τονίσουμε κάποια πολύ βασικά σημεία που θα πρέπει να προσέξουμε όλοι μας, συνάδελφοι αλλά και φορολογούμενοι.

  • Μεγάλη προσοχή για το πότε γίνεται παραλαβή της εντολής ελέγχου γιατί από τη γνωστοποίηση και μετά αυξάνονται κατά πολύ τα πρόστιμα που επιβάλλονται.
  • Κατά τη διάρκεια του ελέγχου μεγάλη προσοχή μετά για το πότε γίνεται παραλαβή των διαπιστώσεων – προσωρινών πράξεων. Μετά την παραλαβή τους δεν υπάρχει δυνατότητα τροποποιητικών δηλώσεων από τον φορολογούμενο, τα πρόστιμα αυξάνονται, ενώ δεν υπάρχει δυνατότητα μείωσής τους έστω κι εάν πληρωθούν εφάπαξ.
  • Στην περίπτωση που γίνει η βεβαίωση των ποσών οικειοθελώς, με αρχικές -τροποποιητικές δηλώσεις μετά τη γνωστοποίηση της εντολής να μελετάται η δυνατότητα εφάπαξ πληρωμής του ποσού προκειμένου να καρπωθεί την έκπτωση κατά 40% των προστίμων.
  • Το ποσό του προστίμου στην περίπτωση που επιβληθεί με δήλωση του φορολογούμενου δεν διαγράφεται, συμψηφίζεται ή επιστρέφεται.
12 Ιαν 2018

ΝΣΚ 291/2017: Εικονικά φορολογικά στοιχεία – Εφαρμογή επιεικέστερης διάταξης

ΝΣΚ 291/2017: Εικονικά φορολογικά στοιχεία – Εφαρμογή επιεικέστερης διάταξης

 

Δημοσιεύθηκε η Γνωμοδότηση υπ’ αριθμ. 291/2017 του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, σύμφωνα με την οποία μπορούν να τύχουν εφαρμογής, και μετά την κατάργηση της παρ. 2 του άρθρου 55 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ΚΦΔ), για τις παραβάσεις έκδοσης εικονικών στοιχείων, που διαπράχθηκαν μέχρι τις 26.7.2013 και εφόσον μέχρι την κατάθεση του ν. 4337/2015 (12.10.2015) δεν είχαν εκδοθεί οι οριστικές πράξεις επιβολής προστίμων, όταν η εικονικότητα του στοιχείου αφορά τον χαρακτηρισμό της αναγραφείσας συναλλαγής, οι μηδέποτε καταργηθείσες μεταβατικές διατάξεις της παρ. 35 του άρθρου 72 (πρώην 66) του Κ.Φ.Δ., υπό τις ειδικότερες προϋποθέσεις της διατάξεως αυτής, δηλαδή εφόσον το νέο καθεστώς επιλεγεί ως ευνοϊκότερο από τον ίδιο τον φορολογούμενο, για το σύνολο των παραβάσεων που περιέχονται στην ίδια πράξη ή απόφαση επιβολής προστίμου.

Η εν λόγω απόφαση πάρθηκε με ομοφωνία και εκκρεμεί η αποδοχή της από την ΑΑΔΕ.

Δείτε την απόφαση στο φορολογικό αρχείο του κόμβου.