26 Ιαν 2018

«Περιβαλλοντικό τέλος» στις πλαστικές σακούλες – Λογιστικά και μηχανογραφικά θέματα

«Περιβαλλοντικό τέλος» στις πλαστικές σακούλες – Λογιστικά και μηχανογραφικά θέματα

 

  1. Υπολογισμός «περιβαλλοντικού τέλους» και Φ.Π.Α 

    Με βάση την απόφαση με Αριθμό180036/952/2017(ΦΕΚ Β 2812/10.8.2017) από την 1/1/2018 οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να εισπράττουν και να αποδίδουν ειδικό περιβαλλοντικό τέλος, ανά τεμάχιο λεπτής πλαστικής σακούλας μεταφοράς, για την διάθεση τους στους καταναλωτές. Το ειδικό τέλος θα χρηματοδοτεί δράσεις του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης με σκοπό τη μείωση της κατανάλωσης πλαστικής σακούλας στα επίπεδα των 40 τεμαχίων ανά άτομο το 2025 από 363 τεμάχια ανά άτομο με βάση μελέτη του ΙΕΛΚΑ το 2016.Το τέλος αυτό υπολογίζεται ως εξής:

    α) Από την 1η Ιανουαρίου 2018 το περιβαλλοντικό τέλος για τις λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς προσδιορίζεται στην τιμή των 3 λεπτών και,

    β) Από την 1η Ιανουαρίου 2019 το περιβαλλοντικό τέλος για τις λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς προσδιορίζεται στην τιμή των 7 λεπτών.

    γ) Τα ποσά του περιβαλλοντικού τέλους που αναφέρονται παραπάνω, αναγράφονται με τρόπο διακριτό και ευανάγνωστο στα παραστατικά πώλησης προ του ΦΠΑ.

    Σημείωση:
    Το άρθρο 19 του κώδικα Φ.Π.Α. (ν.2859/2000) στην παράγραφο 4 αναφέρει:

    «4. Στη φορολογητέα αξία περιλαμβάνονται:
    β) οι κάθε είδους φόροι, τα δικαιώματα, οι εισφορές, τα τέλη υπέρ του Δημοσίου ή τρίτων και τα τέλη χαρτοσήμου, με εξαίρεση το φόρο του παρόντος νόμου.»

    Σύμφωνα με την παραπάνω διάταξη αλλά και τις οδηγίες της ΠΟΛ.1211/2017 το ειδικό περιβαλλοντικό τέλος υπόκειται σε Φ.Π.Α..

    Σε κάθε περίπτωση που η επιχείρηση σύμφωνα με τις διατάξεις του κώδικα Φ.Π.Α. (ν.2859/2000) έχει την δυνατότητα να μην χρεώσει τον Φ.Π.Α. στα εκδιδόμενα παραστατικά πώλησης (πχ: απαλλασσόμενοι άρθρου 39 με ακαθάριστα έσοδα έως 10.000 ευρώ ή λήψη ειδικού απαλλακτικού) η απαλλαγή αυτή καταλαμβάνει και το Φ.Π.Α. στο ειδικό περιβαλλοντικό τέλος.

    2. Καταβολή είσπραξη και απόδοση του «περιβαλλοντικού τέλους».

    Ο τρόπος και η διαδικασία καταβολής, είσπραξης και απόδοσης του περιβαλλοντικού τέλους διέπετε από τις διατάξεις του ν. 4389/2016 (Α’/94).

    Ειδικότερα:


    α)
     Κάθε έμπορος, ο οποίος διαθέτει στον καταναλωτή λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς, υποχρεούται ανά τρίμηνο, την τελευταία ημέρα του επόμενου μήνα και για πρώτη φορά στις 30 Απριλίου 2018, να υποβάλλει στην ΑΑΔΕ δήλωση απόδοσης του περιβαλλοντικού τέλους.

    Ουσιαστικά πρόκειται για μία νέα υποχρέωση που έχουν να αντιμετωπίσουν τα περισσότερα λογιστήρια από το νέο έτος.

    Το περιβαλλοντικό τέλος αναγράφεται στα παραστατικά πώλησης εμπορευμάτων ή προϊόντων, και αποτυπώνεται στα λογιστικά αρχεία που υποχρεούται να τηρεί ο έμπορος.

    β) Ο έλεγχος της ορθής απόδοσης των περιβαλλοντικών τελών από τους εμπόρους διενεργείται από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) στο πλαίσιο εφαρμογής του ν. 4389/2016. Η ΑΑΔΕ θα πρέπει να ενεργοποιήσει ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή για την υποβολή της δήλωσης απόδοσης περιβαλλοντικού τέλους, στο περιβάλλον TAXISnet.


    3. Ποιες πλαστικές σακούλες αφορά.

    Το άρθρο 2 της απόφασης 180036/952/2017 περιέχει τους απαραίτητους ορισμούς που αποσαφηνίζουν την έννοια της «σακούλας μεταφοράς και όπου κρίνει απαραίτητο παραπέμπει στο σχετικό νόμου 2939/2001.

    Ειδικότερα οι ορισμοί που μας ενδιαφέρουν έχουν ως εξής :

    «β)
     «πλαστικές σακούλες μεταφοράς»: σακούλες μεταφοράς με ή χωρίς λαβή, από πλαστικό υλικό, οι οποίες διατίθενται στους καταναλωτές στο ταμείο του σημείου πώλησης εμπορευμάτων ή προϊόντων.
    Οι πλαστικές σακούλες μεταφοράς υπάγονται ευρύτερα στην έννοια της συσκευασίας, όπως ορίζεται στην παράγραφο 1 (περ. γ) του άρθρου 2 του ν. 2939/2001, όπως εκάστοτε ισχύει. Η παράγραφος 1 (περ. γ) του άρθρου 2 του ν.2939/2001 για την έννοια της συσκευασίας αναφέρει «Η συσκευασία μεταφοράς ή τριτογενής συσκευασία, δηλαδή η συσκευασία η σχεδιασμένη κατά τρόπο που να διευκολύνει τη διακίνηση και μεταφορά αριθμού μονάδων προς πώληση ή ομαδοποιημένων συσκευασιών, προκειμένου να αποφεύγεται η δια χειρός διακίνηση και οι ζημίες κατά τη μεταφορά. Στις συσκευασίες μεταφοράς δεν περιλαμβάνονται τα εμπορευματοκιβώτια των οδικών, σιδηροδρομικών, θαλάσσιων και αεροπορικών μεταφορών.»

    γ) «λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς»: πλαστικές σακούλες μεταφοράς με πάχος τοιχώματος μικρότερο των 50 μικρομέτρων (μm),

    δ) «πολύ λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς»: πλαστικές σακούλες μεταφοράς με πάχος τοιχώματος μικρότερο από 15 μικρόμετρα (μm) που απαιτούνται για λόγους υγιεινής ή παρέχονται ως πρωτογενής συσκευασία χύδην τροφίμων, όταν η χρήση τους συμβάλλει στην αποφυγή σπατάλης τροφίμων.»

    Από τα παραπάνω και τις προκύπτει ότι το «ειδικό περιβαλλοντικό τέλος» αφορά μόνο τις «λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς», δηλαδή τις σακούλες με πάχος τοιχώματος μικρότερο των 50 μικρών (μm) και μεγαλύτερο των 15 μικρών (μm).

    Oι πλαστικές σακούλες μεταφοράς εμπορευμάτων ή προϊόντων με πάχος τοιχώματος από 50 μέχρι 70 μικρά (μη), συμπεριλαμβανομένων των επαναχρησιμοποιήσιμων σακουλών ή τσαντών μεταφοράς με το ίδιο πάχος τοιχώματος, υπόκεινται σε τιμολόγηση χωρίς ειδικό περιβαλλοντικό τέλος.

    4. Τιμολόγηση των πλαστικών σακουλών μεταφοράς και υποχρέωση ενημέρωσης

    Οι πλαστικές σακούλες μεταφοράς, χρεώνονται στον καταναλωτή στα σημεία πώλησης εμπορευμάτων ή προϊόντων.
    Ορισμός : «σημεία πώλησης εμπορευμάτων ή προϊόντων»: οριοθετημένος και διαμορφωμένος χώρος όπου ασκείται λιανικό εμπόριο εμπορευμάτων ή προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων των τροφίμων και ποτών.

    Ουσιαστικά το ειδικό περιβαλλοντικό τέλος επιβαρύνει όσους ενεργούν ως καταναλωτές ασχέτως εάν είναι ιδιώτες ή επαγγελματίες. Εάν είναι ιδιώτες το ειδικό περιβαλλοντικό τέλος θα αναγράφεται στο στοιχείο λιανικής πώλησης ενώ εάν είναι επαγγελματίες που παραλαμβάνουν αγαθά μαζί με λεπτή πλαστική σακούλα μεταφοράς το ειδικό τέλος θα αναγράφεται στο τιμολόγιο αγοράς των αγαθών.

    Το ποσό της χρέωσης αναγράφεται με τρόπο διακριτό και ευανάγνωστο στα παραστατικά πώλησης προ του ΦΠΑ.

    Επίσης: 
    α) Οι έμποροι των υπεραγορών τροφίμων ή «Σούπερ Μάρκετ», όπως αυτές ορίζονται στο άρθρο 44 της Υγειονομικής Διάταξης Α1β 8577/1983, υποχρεούνται εκτός των άλλων να παρέχουν τη δυνατότητα στους καταναλωτές να εφοδιάζονται στο ταμείο των σημείων πώλησης εμπορευμάτων ή προϊόντων, επαναχρησιμοποιήσιμες σακούλες/ τσάντες μεταφοράς και να τις τοποθετούν σε εμφανές στους καταναλωτές και προσιτό σημείο.

    β) Οι έμποροι εκτός των περιπτέρων και του υπαίθριου εμπορίου υποχρεούνται:

    (1) να αναγράφουν στα σημεία λιανικής πώλησης εμπορευμάτων ή προϊόντων, σε εμφανές σημείο προς τον καταναλωτή, ότι: «Οι λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς υπόκεινται σε περιβαλλοντικό τέλος (με αναγραφή του ποσού του τέλους), με σκοπό τη μείωση χρήσης τους».

    (2) να μεριμνούν για την αναγραφή του ποσού του περιβαλλοντικού τέλους, με τρόπο διακριτό και ευανάγνωστο, στα παραστατικά πώλησης προ του ΦΠΑ.

    γ) Όλοι οι έμποροι και εμπορικές επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων των περιπτέρων και του υπαίθριου εμπορίου, υποχρεούνται να παρέχουν στον καταναλωτή μόνο λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς με σειριακό κωδικό και σήμανση η οποία φέρει τον τόπο και την ημερομηνία παραγωγής και τον Αριθμό Εθνικού Μητρώου Παραγωγού (ΕΜΠΑ).

    Υπόδειγμα πινακίδας:

Οι λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς υπόκεινται σε περιβαλλοντικό τέλος 3 λεπτών του ευρώ, με σκοπό τη μείωση χρήσης τους



4.1. Ποινές – Κυρώσεις

Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τις υποχρεώσεις της απόφασης 180036/952/2017 , ο παραβάτης τιμωρείται με τις κυρώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 20 του ν. 2939/2001, όπως εκάστοτε ισχύει. 
Ειδικότερα ως προς την επιβολή διοικητικών κυρώσεων ο παραβάτης ΕΜΠΟΡΟΣ τιμωρείται από την αρμόδια υπηρεσία της Γενικής Διεύθυνσης Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας , ως εξής:
…..
β) ο έμπορος που παραβαίνει τις υποχρεώσεις του που προβλέπονται στην παράγραφο 1 και 1.1 του άρθρου 3, στην παράγραφο 2 του άρθρου 3Α, στο άρθρο 3Β και στις παραγράφους 1,2 και 3 του άρθρου 4, επιβάλλεται πρόστιμο από 200 μέχρι 5.000 ευρώ,

Βασικό κριτήριο για την επιβολή του ύψους των προστίμων (από 200 μέχρι 5.000 ευρώ), είναι η σοβαρότητα και η συχνότητα της παράβασης, το όφελος του παραβάτη και η επαναλαμβανόμενη μη συμμόρφωση με τυχόν υποδείξεις του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης  (ΕΟΑΝ), το πλήθος των ταμειακών μηχανών, το πλήθος των υποκαταστημάτων της ελεγχόμενης επιχείρησης και το μέγεθος της επιχείρησης.

Σε περίπτωση υποτροπής για τις ίδιες ως άνω παραβάσεις εντός τριετίας, τα ποσά των ανωτέρω επιβαλλόμενων προστίμων διπλασιάζονται και σε περίπτωση επανειλημμένης υποτροπής εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος τα ποσά των προστίμων τριπλασιάζονται.

5. Προσαρμογή Μηχανογραφημένων Συστημάτων – Ταμειακών Μηχανών

5.1. Προσαρμογή για τιμολόγηση ειδικού περιβαλλοντικού τέλους στις λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς.

Για την παρακολούθηση του ειδικού περιβαλλοντικού τέλους είναι απαραίτητη η προσαρμογή των ταμειακών μηχανών και των μηχανογραφικών συστημάτων προκειμένου να είναι εφικτή η τιμολόγηση του από την πρώτη του έτους.

Ειδικότερα:

Α) Στην περίπτωση έκδοσης αποδείξεων λιανικής πώλησης με χρήση ΑΔΗΜΕ ή ΦΤΜ, πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες ρυθμίσεις στον προγραμματισμό ειδών του ΦΗΜ, ώστε το περιβαλλοντικό τέλος να είναι ένα διακριτό είδος που υπόκειται σε Φ.Π.Α. 24% (κανονικό συντελεστή Φ.Π.Α.), το οποίο θα ανήκει σε ένα νέο διακριτό «ΤΜΗΜΑ» με όνομα «ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΤΕΛΟΣ».

Κατά την διάθεση λεπτών πλαστικών σακουλών μεταφοράς εμπορευμάτων ή προϊόντων, θα πρέπει, με μέριμνα του χειριστή, το περιβαλλοντικό τέλος να εμφανίζεται, διακριτά, ως πρόσθετο είδος που υπόκειται σε Φ.Π.Α. 24% και με ποσότητα ισάριθμη της ποσότητας των διατεθέντων πλαστικών σακουλών μεταφοράς εμπορευμάτων ή προϊόντων.

Β) Σε κάθε περίπτωση έκδοσης παραστατικών πώλησης με χρήση μηχανογραφικών συστημάτων (με ή χωρίς φορολογικό μηχανισμό – ΕΑΦΔΣΣ), κατά την διάθεση λεπτών πλαστικών σακουλών μεταφοράς εμπορευμάτων ή προϊόντων, θα πρέπει, με μέριμνα του χειριστή, το περιβαλλοντικό τέλος να εμφανίζεται, διακριτά, ως πρόσθετο είδος που υπόκειται σε Φ.Π.Α. 24% και με ποσότητα ισάριθμη της ποσότητας των διατεθέντων πλαστικών σακουλών μεταφοράς εμπορευμάτων ή προϊόντων.

Προκειμένου να αυτοματοποιηθεί η παραπάνω διαδικασία, σκόπιμο είναι να γίνουν κατάλληλες ρυθμίσεις στην εφαρμογή, ώστε όταν διατίθεται μια λεπτή πλαστική σακούλα μεταφοράς εμπορευμάτων ή προϊόντων, να εμφανίζεται αυτόματα, ως παρελκόμενο είδος, το περιβαλλοντικό τέλος με Φ.Π.Α. 24%, σύμφωνα με τα ανωτέρω.
Ουσιαστικά θα πρέπει να δημιουργηθεί ένας νέος κωδικός είδους στην ενότητα «Αποθήκη» (ή κωδικός επιβάρυνσης) με τίτλο «Περιβαλλοντικό τέλος ανά (ΛΠΣΜ) λεπτή πλαστική σακούλας μεταφοράς» το οποίο και θα υπολογίζεται ανάλογα με την ποσότητα που θα αναγράφεται κάθε φορά στα παραστατικά.

Παράλληλα θα πρέπει να προσαρμόσουν τις διαδικασίες ενημέρωσης της λογιστικής (γέφυρες) προκειμένου να απεικονιστεί το τέλος μεταφοράς στους κατάλληλους λογαριασμούς της λογιστικής.

Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να συνεργαστούν με την εταιρεία που τους υποστηρίζει μηχανογραφικά για την καλύτερη αντιμετώπιση των παραπάνω.


5.2. Προσαρμογή για τις ανάγκες τιμολόγησης πλαστικής σακούλας μεταφοράς με πάχος τοιχώματος από 50 μέχρι 70 μικρά

Πρόκειται για πώληση αναλωσίμων υλικών συσκευασίας.
Όσοι χρησιμοποιούν μηχανογραφικά συστήματα για την έκδοση των παραστατικών πώλησης θα πρέπει να δημιουργήσουν ένα νέο κωδικό με περιγραφή «πλαστική σακούλα μεταφοράς πάχους 50 έως 70 μm» το οποίο και θα αναφέρουν στα παραστατικά πώλησης αναγράφοντας την ποσότητα και την τιμή πώλησης του. Λογικά η τιμή πώλησης θα καλύπτει τουλάχιστον το κόστος αγοράς της πλαστικής σακούλας.

Σύμφωνα με το άρθρο 3Β της απόφασης 180036/952/2017 ή τιμολόγηση είναι υποχρεωτική και η δωρεάν διάθεση επιτρέπεται μόνο για  επαναχρησιμοποιήσιμες πλαστικές σακούλες μεταφοράς στα πλαίσια δράσεων συλλογής προς ανακύκλωση των λεπτών σακουλών μεταφοράς.


6. Λογιστική Απεικόνιση

6.1. Λογιστική Απεικόνιση του ειδικού περιβαλλοντικού τέλους στις λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς.

Προτεινόμενη ανάπτυξη Λογαριασμών

Προτεινόμενη ανάπτυξη λογαριασμών για την παρακολούθηση του ειδικού περιβαλλοντικού τέλους:

54-11        Λοιποί Φόροι-Τέλη Πωλήσεων
54-11-00    Περιβαλλοντικό τέλος στις πλαστικές σακούλες μεταφοράς
54-11-00-0000    Περιβαλλοντικό τέλος στις πλαστικές σακούλες μεταφοράς 
54-11-00-0024    Περιβαλλοντικό τέλος στις πλαστικές σακούλες μεταφοράς με ΦΠΑ 24% 

Η παραπάνω προτεινόμενη ανάπτυξη των λογαριασμών είναι κοινή τόσο για τις επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν το ΕΓΛΣ (Π.Δ. 1123/1980) όσο και τις επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν το λογιστικών σχέδιο των ΕΛΠ (.4308/2014).

Λογιστικό άρθρο απεικόνισης πωλήσεων

Παράδειγμα πώλησης εμπορευμάτων με λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς :

Με λογαριασμούς Ε.Γ.Λ.Σ. (Π.Δ. 1123/1980)

Κωδικός Περιγραφή Χρέωση Πίστωση
30-00-00-0000 Πελάτες Εσωτερικού 124,07
70-00-00-0024 (*) Πωλήσεις Εμπορευμάτων με ΦΠΑ 24% 100,00
54-00-70-0024 ΦΠΑ Πωλήσεων Εμπορευμάτων 24% 24,00
54-11-00-0000 Περιβαλλοντικό τέλος στις πλαστικές σακούλες μεταφοράς 0,06
(2 τεμάχια Χ 0,03 = 0,06)
54-00-79-0024 ΦΠΑ Λοιπών Εσόδων 24% 0,01



(*) Ο λογαριασμός των εσόδων πώλησης (70) καλό είναι να είναι διαφορετικός για την καταχώρηση των λιανικών και των χονδρικών πωλήσεων.

Με λογαριασμούς Λογιστικού Σχεδίου Ε.Λ.Π. (ν.4308/2014)

Κωδικός Περιγραφή Χρέωση Πίστωση
30-01-00-0000 Πελάτες – Μη Συνδεδεμένες Οντότητες 124,07
70-01-01-0024 (*) Πωλήσεις Εμπορευμάτων με ΦΠΑ 24% σε μη συνδεδεμένες οντότητες 100,00
54-02-01-7024 ΦΠΑ Πωλήσεων Εμπορευμάτων 24% 24,00
54-11-00-0000 Περιβαλλοντικό τέλος στις πλαστικές σακούλες μεταφοράς 0,06
(2 τεμάχια Χ 0,03 = 0,06)
54-02-01-7924 ΦΠΑ Λοιπών Εσόδων 24% 0,01



(*) Ο λογαριασμός των εσόδων πώλησης (70) καλό είναι να είναι διαφορετικός για την καταχώρηση των λιανικών και των χονδρικών πωλήσεων.

Το συγκεντρωμένο στον προτεινόμενο λογαριασμό «54-11» περιβαλλοντικό τέλος στο τέλος κάθε τριμήνου θα αποδίδεται στην ΑΑΔΕ με την υποβολή δήλωσης στην ειδική εφαρμογή που θα αναπτυχθεί στο περιβάλλον του taxisnet.


6.2. Λογιστική Απεικόνιση της πώλησης πλαστικής σακούλας μεταφοράς με πάχος τοιχώματος από 50 μέχρι 70 μικρά

Παράδειγμα πώλησης εμπορευμάτων με πλαστικές σακούλες μεταφοράς πάχους από 50 μέχρι 70 μικρά:

Πρόκειται για πώληση ενός αναλώσιμου υλικού συσκευασίας. 

Τα κατάλληλα λογιστικά άρθρα έχουν ως εξής :

Με λογαριασμούς Ε.Γ.Λ.Σ. (Π.Δ. 1123/1980)

Κωδικός Περιγραφή Χρέωση Πίστωση
30-00-00-0000 Πελάτες Εσωτερικού 125,24
70-00-00-0024 Πωλήσεις εμπορευμάτων ΦΠΑ 24% 100,00
54-00-70-0024 ΦΠΑ Πωλήσεων Εμπορευμάτων 24% 24,00
72-25-00-0024 Πωλήσεις αναλωσίμων υλικών συσκευασίας με ΦΠΑ 24% 1,00
(4 τεμάχια Χ 0,25 = 1,00)
54-00-79-0024 ΦΠΑ Λοιπών Εσόδων 24% 0,24



Με λογαριασμούς Λογιστικού Σχεδίου Ε.Λ.Π. (ν.4308/2014)

Κωδικός Περιγραφή Χρέωση Πίστωση
30-01-00-0000 Πελάτες – Μη Συνδεδεμένες Οντότητες 124,54
70-01-01-0024 (*) Πωλήσεις Εμπορευμάτων με ΦΠΑ 24% σε μη συνδεδεμένες οντότητες 100,00
54-02-01-7024 ΦΠΑ Πωλήσεων Εμπορευμάτων 24% 24,00
70-05-01-0024 Πωλήσεις λοιπών αποθεμάτων σε μη συνδεδεμένες οντότητες με ΦΠΑ 24% 1,00
(4 τεμάχια Χ 0,25 = 1,00)
54-02-01-7924 ΦΠΑ Λοιπών Εσόδων 24% 0,24




6.3. Λογιστική Απεικόνιση του ειδικού περιβαλλοντικού τέλους στις λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς σε Απλογραφικά Βιβλία (Εσόδων – Εξόδων).

Όσες επιχειρήσεις τηρούν απλογραφικά βιβλία θα πρέπει στις καταχωρήσεις των Εσόδων τους να απεικονίσουν το εισπραττόμενο ειδικό περιβαλλοντικό τέλος.

Για το σκοπό αυτό θα πρέπει στις εφαρμογές που χρησιμοποιούν να δημιουργήσουν κατάλληλες στήλες και λογαριασμούς για την ενημέρωση των βιβλίων.

Με βάση τα ποσά του παραπάνω παραδείγματος μας μια ενδεδειγμένη απεικόνιση στο βιβλίο Εσόδων είναι η ακόλουθη :



7. Το ειδικό Περιβαλλοντικό τέλος στις καταστάσεις Μ.Υ.Φ..


Το ειδικό περιβαλλοντικό τέλος καταχωρείτε στις καταστάσεις ΜΥΦ ως εξής :

α) Κατάσταση Πελατών.

α.1. Τα στοιχεία λιανικών συναλλαγών που εκδίδονται με τη χρήση φορολογικών ταμειακών μηχανών (Φ.Τ.Μ.),  εμφανίζονται ανά περίοδο με μία εγγραφή ανά αριθμό μητρώου Φ.Τ.Μ.  και καταχωρούνται συγκεντρωτικά (καθαρή αξία με το περιβαλλοντικό τέλος), χωρίς αναγραφή του ΑΦΜ του αντισυμβαλλομένου

α.2. Τα τιμολόγια και κάθε έγγραφο που υπέχει θέση τιμολογίου καταχωρούνται ανά ΑΦΜ αντισυμβαλλομένου, με μία κατ’ ελάχιστο εγγραφή, που περιλαμβάνει :
α) Τον Α.Φ.Μ. του πελάτη
β) Το πλήθος των εκδοθέντων φορολογικών στοιχείων.
γ) Την αξία της συναλλαγής, προ Φ.Π.Α. στην οποία περιλαμβάνεται και το ειδικό περιβαλλοντικό τέλος
δ) Ο Φ.Π.Α. που επιβαρύνει την συναλλαγή.


β) Κατάσταση Προμηθευτών

Τα τιμολόγια και κάθε έγγραφο που υπέχει θέση τιμολογίου που αφορούν παραστατικά αγορών αγαθών τα οποία έχουν επιβαρυνθεί με  το ειδικό περιβαλλοντικό τέλος,  καταχωρούνται ανά ΑΦΜ αντισυμβαλλομένου, με μία κατ’ ελάχιστο εγγραφή, που περιλαμβάνει :
α) Τον Α.Φ.Μ. του προμηθευτή
β) Το πλήθος των ληφθέντων φορολογικών στοιχείων.
γ) Την αξία της συναλλαγής, προ Φ.Π.Α. στην οποία περιλαμβάνεται και το ειδικό περιβαλλοντικό τέλος
δ) Ο Φ.Π.Α. που επιβαρύνει την συναλλαγή.

8. Εμφάνιση του ειδικού Περιβαλλοντικού Τέλους στην περιοδική δήλωση Φ.Π.Α..

Σύμφωνα με τα παραπάνω το ειδικό περιβαλλοντικό τέλος υπόκειται σε Φ.Π.Α. αλλά δεν συνιστά έσοδο για την επιχείρηση. 

Η εμφάνιση του στην περιοδική δήλωση Φ.Π.Α. με βάση τα ποσά του παραδείγματος μας, έχει ως εξής :




Πηγή: Taxheaven © Δείτε περισσότερα https://www.taxheaven.gr/news/news/view/id/38528#

26 Ιαν 2018

Φορολοταρία: Στις 30 Ιανουαρίου η 12η Δημόσια Κλήρωση για συναλλαγές Δεκεμβρίου 2017

Φορολοταρία: Στις 30 Ιανουαρίου η 12η Δημόσια Κλήρωση για συναλλαγές Δεκεμβρίου 2017

Όπως ανακοίνωσε η ΑΑΔΕ η 12η Δημόσια Κλήρωση για συναλλαγές Δεκεμβρίου 2017 θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 30 Ιανουαρίου 2018, στις 18:00.

Δείτε τις συχνές ερωτήσεις – απαντήσεις εδώ

Για το Εγχειρίδιο χρήσης πατήστε εδώ

Σχετικές διατάξεις

ΠΟΛ. 1161/17-10-2017 (ΦΕΚ 3657Β’/2017)

N.4446/2016

26 Ιαν 2018

Πάρτι φοροδιαφυγής με «χρυσά κουτάλια» εντόπισε η ΑΑΔΕ

Πάρτι φοροδιαφυγής με «χρυσά κουτάλια» εντόπισε η ΑΑΔΕ

Μεταξύ αυτών που εντοπίστηκαν να φοροδιαφεύγουν είναι γιατροί, μηχανικοί, δημόσιοι υπάλληλοι ακόμη και συνταξιούχοι ή άνεργοι με αδήλωτα εισοδήματα, όπως ανακοίνωσε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.

Εξήντα υποθέσεις μεγάλης φοροδιαφυγής έφεραν στο φως οι έρευνες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων το δεύτερο εξάμηνο του περασμένου έτους.

Μεταξύ αυτών που εντοπίστηκαν να φοροδιαφεύγουν είναι γιατροί, μηχανικοί, δημόσιοι υπάλληλοι ακόμη και συνταξιούχοι ή άνεργοι με αδήλωτα εισοδήματα εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, ή και εκατομμυρίων.

Γιατρός στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης βρέθηκε να έχει αποκρύψει εισοδήματα που αγγίζουν τα 3,9 εκατομμύρια ευρώ, ενώ συνάδελφός του στην Αθήνα απέκρυψε εισοδήματα που ξεπερνούσαν τα 1,8 εκατομμύρια και προήλθαν από άγνωστη πηγή.

Συνολικά η ΑΑΔΕ παραθέτει εννέα περιπτώσεις ιατρών που δεν είχαν δηλώσει ποσά άνω των 100.000 ευρώ ενώ μία επιχείρηση ιατρικών μηχανημάτων Ήπειρο βρέθηκε να έχει διαπράξει υπερτιμολογήσεις και κλήθηκε να πληρώσει συμπληρωματικό φόρο 253, 5 χιλιάδες ευρώ.

Στον κλάδο των κατασκευών, πολιτικός μηχανικός που δραστηριοποιείται στην περιοχή της ανατολικής Αττικής, βρέθηκε να έχει ανακρίβειες, αστοχίες ή άλλες παρατυπίες στα βιβλία του καθαρής αξίας 1,75 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ είχε αποκρύψει και εισόδημα 1,73 εκατομμυρίων ευρώ.
Παράλληλα, κατασκευαστής που δραστηριοποιείται στην ευρύτερη περιοχή των Αθηνών προσαύξησε την περιουσία του κατά περισσότερα από 921 χιλιάδες ευρώ.

Στα νομικά επαγγέλματα, η ΑΑΔΕ εντόπισε ανώνυμη εταιρεία που δραστηριοποιείται ως σύμβουλος επιχειρήσεων στην περιοχή της Αθήνας και έχει εκδώσει εικονικά φορολογικά στοιχεία καθαρής αξίας 1,97 εκατ. ευρώ.
Δικηγόρος της Θεσσαλονίκης απέκρυψε εισοδήματα ύψους 2,53 εκατ. από μη προσδιορισμένη πηγή, ενώ επιτηδευματίας που δραστηριοποιείται στις υπηρεσίες παροχής συμβούλων στρατηγικής διαχείρισης δεν δήλωσε εισοδήματα που ξεπερνούν τα 2,6 εκατομμύρια ευρώ.

Κρούσματα μεγάλης φοροδιαφυγής καταγράφηκαν και στο Δημόσιο. Στην ανατολική Αττική εκπαιδευτικός απέκρυψε εισοδήματα άγνωστης προέλευσης που αγγίζουν τα 308.000 ευρώ.
Άλλος δημόσιος υπάλληλος, στα βόρεια προάστια, απέκρυψε εισοδήματα που υπερβαίνουν τα 305.000 ευρώ.
Αίσθηση προκαλεί και η περίπτωση ενός ανεπάγγελτου, στα νότια προάστια, ο οποίος απέκρυψε εισόδημα από άγνωστη πηγή ύψους 803,5 χιλιάδων ευρώ.
Στην ίδια περιοχή, ένας άλλος φορολογούμενος προσαύξησε την περιουσία του από άγνωστη πηγή και από ανακριβή φορολογική δήλωση κατά σχεδόν 7,8 εκατ. ευρώ.
Εν τω μεταξύ, στην ανατολική Αττική, ζευγάρι συνταξιούχων αύξησε ξαφνικά την περιουσία του κατά σχεδόν 1,8 εκατομμύρια ευρώ, με το κάθε μέλος του ζεύγους να γίνεται πλουσιότερο κατά 896 χιλιάδες ευρώ.

26 Ιαν 2018

Φόρος διαμονής: Με ξεχωριστό παραστατικό η είσπραξή του

Φόρος διαμονής: Με ξεχωριστό παραστατικό η είσπραξή του

Διευκρινίσεις σχετικά με τον φόρο διαμονής έδωσε η υφυπουργός Οικονομικών κα Παπανάτσιου κατά την συζήτηση του νομοσχεδίου “Αγορές χρηματοπιστωτικών μέσων και άλλες διατάξεις” στη βουλή.

Η υφυπουργός επεσήμανε ότι η πληρωμή του φόρου διαμονής θα γίνεται με την έξοδο του επισκέπτη από το ξενοδοχείο με ξεχωριστό παραστατικό και δεν θα επιβαρύνεται με Φ.Π.Α.  Οι ξενοδόχοι που θα το εισπράττουν θα το αποδίδουν τον επόμενο μήνα.

Να θυμίσουμε ότι οι επιπλέον διατάξεις για το φόρο διαμονής έχουν εισαχθεί με τροπολογία στο νομοσχέδιο το οποίο ψηφίστηκε χθες. (Δείτε εδώ την τροπολογία).

25 Ιαν 2018

Κατάργηση μείωσης παρακράτησης φόρου μισθωτών υπηρεσιών

Κατάργηση μείωσης παρακράτησης φόρου μισθωτών υπηρεσιών

Η μείωση της παρακράτησης φόρου κατά ποσοστό ενάμισι τοις εκατό (1,5%) ΚΑΤΑΡΓΕΙΤΑΙ κατά τα φορολογικά έτη που αρχίζουν από 1.1.2018 και εφεξής.

Σύμφωνα με τον Ν.4472/2017 Κεφάλαιο ΣΤ΄ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ και την παράγραφο 2 του άρθρου 69, η παρ. 3 του άρθρου 60 του ν. 4172/2013 στην οποία αναφερόταν ότι «ο φόρος που παρακρατείται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου μειώνεται κατά ποσοστό ενάμισι τοις εκατό (1,5%) κατά την παρακράτηση του» καταργείται.

Η κατάργηση αυτή, σύμφωνα με την παρ. 4 του ν.4472/2017, ισχύει για παρακρατήσεις σε εισοδήματα που αποκτώνται κατά τα φορολογικά έτη που αρχίζουν από 1.1.2018 και εφεξής. (Αναλυτικά ο Νόμος)

25 Ιαν 2018

Στο ΦΕΚ η ΠΟΛ.1012 με θέμα τον καθορισμό ζητημάτων ως προς την μείωση των προστίμων ή των πρόσθετων φόρων

Στο ΦΕΚ η ΠΟΛ.1012 με θέμα τον καθορισμό ζητημάτων ως προς την μείωση των προστίμων ή των πρόσθετων φόρων

Δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ η ΠΟΛ.1012/24-1-2018 με θέμα τον καθορισμός ζητημάτων προθεσμιών, καταβολής, αρμοδιοτήτων και κάθε αναγκαίου θέματος για την εφαρμογή της παραγράφου 2 του άρθρου 398 του Ν.4512/2018 (Α΄5), ως προς την μείωση των προστίμων ή των πρόσθετων φόρων.

Ως προκύπτουσα οφειλή για την εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 50 του άρθρου 72 του Ν. 4174/ 2013 θεωρείται το τελικό ποσό της, ανά καταλογιστική πράξη, οριζόμενης φορολογικής υποχρέωσης όπως διαμορφώνεται μετά τη μείωση κατά ποσοστό σαράντα τοις εκατό (40%) των σχετικών προστίμων ή πρόσθετων φόρων κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 50 του άρθρου 72 του Ν.4174/2013.

Αρμόδιος Προϊστάμενος για την εφαρμογή της παρούσας απόφασης είναι ο Προϊστάμενος της υπηρεσίας που εξέδωσε την πράξη. Σε περίπτωση έκδοσης της πράξης από Προϊστάμενο υπηρεσίας της οποίας έχει παύσει ή ανασταλεί η λειτουργία ή από Προϊστάμενο Δ.Ο.Υ. της οποίας έχει καταργηθεί το τμήμα Ελέγχου, αρμόδιος για την εφαρμογή της παρούσας είναι ο Προϊστάμενος της οργανικής μονάδας στην οποία έχει περιέλθει η αρμοδιότητα παρακολούθησης και διεκπεραίωσης των εκ- κρεμών υποθέσεων, σύμφωνα με τις οικείες αποφάσεις.

Για την εφαρμογή της κατά τα ανωτέρω μείωσης του προστίμου ή του πρόσθετου φόρου, ο αρμόδιος Προϊστάμενος εκδίδει ατομικό φύλλο έκπτωσης (Α.Φ.ΕΚ.), κατόπιν αίτησης του φορολογούμενου, στην οποία αναφέρονται οι καταλογιστικές πράξεις για τις οποίες προέβη σε εξόφληση της προκύπτουσας οφειλής και στην οποία επισυνάπτονται τα σχετικά αποδεικτικά στοιχεία εξόφλησης αυτής.

Τα πρόστιμα ή οι πρόσθετοι φόροι σε πράξεις διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου των περιπτώσεων α) και β) της παραγράφου 50 του άρθρου 72 του Ν. 4174/2013, όπως προστέθηκε με την παράγραφο 2 του άρθρου 398 του Ν. 4512/2018, που κοινοποιούνται στον φορολογούμενο από την έναρξη ισχύος των διατάξεων της παραγράφου αυτής (17.1.2018), μειώνονται σύμφωνα με τις διατάξεις του δευτέρου εδαφίου της παραγράφου αυτής, εφόσον αυτός υποβάλλει, εντός της προθεσμίας άσκησης ενδικοφανούς προσφυγής ανέκκλητη και ανεπιφύλακτη δήλωση αποδοχής της πράξης διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου και καταβάλλει την προκύπτουσα οφειλή εντός 30 ημερώναπό την κοινοποίηση της προαναφερθείσας πράξης διορθωτικού προσδιορισμού.

Εξαιρετικά επί πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού της προηγούμενης παραγράφου, εφόσον, με την υποβολή της ανέκκλητης και ανεπιφύλακτης δήλωσης αποδοχής της πράξης, συντρέχει και περίπτωση εφαρμογής των διατάξεων της παραγράφου 3 του άρθρου 49 του Ν.4509/2017 για την επιεικέστερη κύρωση, η οριζόμενη στο δεύτερο εδάφιο της περίπτωσης α΄ του άρθρου 2 της απόφασης Διοικητή ΑΑΔΕ ΠΟΛ.1214/2017 εκκαθάριση, διενεργείται κατά προτεραιότητα και σε κάθε περίπτωση πριν την παρέλευση της προθεσμίας καταβολής που προβλέπεται στο δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 50 του άρθρου 72 του Ν. 4174/2013, ήτοι εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση της σχετικής πράξης προσδιορισμού.

Στις εκκρεμείς υποθέσεις του τέταρτου και πέμπτου εδαφίου της παραγράφου 50 του άρθρου 72 του Ν.4174/2013, εφόσον κατά την έναρξη ισχύος των διατάξεων της παραγράφου αυτής, ήτοι στις 17/1/2018, έχει υποβληθεί η αίτηση – ανέκκλητη δήλωση ανεπιφύλακτης αποδοχής της παραγράφου 3 του άρθρου 49 του Ν. 4509/2017, το πρόστιμο ή ο πρόσθετος φόρος μειώνεται στο εξήντα τοις εκατό (60%) αυτού, εφόσον η προκύπτουσα οφειλή εξοφληθεί από τον φορολογούμενο εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση της οριζόμενης στο δεύτερο εδάφιο της περίπτωσης α΄ του άρθρου 2 της απόφασης Διοικητή ΑΑΔΕ ΠΟΛ. 1214/2017 εκκαθάρισης. Ειδικά στις περιπτώσεις του προηγούμενου εδαφίου, στις οποίες κατά την έναρξη ισχύος του ν. 4512/2018, ήτοι στις 17/1/2018, έχει ήδη κοινοποιηθεί η ως άνω εκκαθάριση, το πρόστιμο ή ο πρόσθετος φόρος μειώνεται στο εξήντα τοις εκατό (60%), εφόσον η προκύπτουσα οφειλή εξοφληθεί από τον φορολογούμενο εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την έναρξη ισχύος του Ν. 4512/2018.

Στις εκκρεμείς υποθέσεις της προηγούμενης παραγράφου, εφόσον κατά την έναρξη ισχύος των διατάξεων της παραγράφου 50 του άρθρου 72 του Ν. 4174/2013, δεν έχει υποβληθεί η αίτηση – ανέκκλητη δήλωση ανεπιφύλακτης αποδοχής της παραγράφου 3 του άρθρου 49 του Ν. 4509/2017 και υποβάλλεται αίτηση – ανέκκλητη δήλωση στο πλαίσιο εφαρμογής των διατάξεων της παραγράφου 50 του άρθρου 72 του Ν. 4174/2013, διενεργείται καταρχάς εκκαθάριση, για την εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 3 του άρθρου 49 του Ν. 4509/2017, και το πρόστιμο ή ο πρόσθετος φόρος, κατά περίπτωση, μειώνεται στο εξήντα τοις εκατό (60%), εφόσον η προκύπτουσα οφειλή εξοφληθεί εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση της ως άνω εκκαθάρισης.

Στις πράξεις διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου που έχουν ήδη κοινοποιηθεί στον φορολογούμενο κατά την έναρξη ισχύος των διατάξεων της παραγράφου 50 του άρθρου 72 του Ν. 4174/2013 και α) εκδόθηκαν από 1/1/2018 με εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 17 του άρθρου 72 του Ν. 4174/2013, όπως αυτές αντικαταστάθηκαν με την παράγραφο 1 του άρθρου 49 του Ν. 4509/2017 ή β) με τις οποίες επιβάλλονται τα πρόστιμα των άρθρων 58, 58Α παράγραφος 2 ή 59 του ΚΦΔ ανεξαρτήτως του χρόνου έκδοσής τους, το πρόστιμο ή ο πρόσθετος φόρος μειώνεται στο εξήντα τοις εκατό (60%), εφόσον η προκύπτουσα οφειλή εξοφληθεί εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την υποβολή της αίτησης – ανέκκλητης δήλωσης.

Σε περίπτωση εφαρμογής της επιεικέστερης κύρωσης, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 49 του Ν. 4509/2017, κατόπιν απόφασης της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών ή δικαστηρίου, το πρόστιμο ή ο πρόσθετος φόρος μειώνεται στο εξήντα τοις εκατό (60%) κατ’ εφαρμογή της παραγράφου 50 του άρθρου 72 του Ν. 4174/2013, εφόσον η προκύπτουσα οφειλή εξοφληθεί εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την υποβολή της αίτησης – ανέκκλητης δήλωσης στον αρμόδιο κατά το άρθρο 1 της παρούσας Προϊστάμενο Δ.Ο.Υ. ή Ελεγκτικού Κέντρου, στο πλαίσιο εφαρμογής των διατάξεων της παραγράφου 50 του άρθρου 72 του Ν. 4174/2013.

Για υποθέσεις που εκκρεμούν ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών για τις οποίες υποβάλλεται αίτηση – ανέκκλητη δήλωση αποδοχής στο πλαίσιο εφαρμογής των διατάξεων του, ο αρμόδιος Προϊστάμενος ενημερώνει αυθημερόν τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών προκειμένου να μην εξετάζεται η υποβληθείσα ενδικοφανής προσφυγή.

Δείτε αναλυτικά την ΠΟΛ.1012 εδώ.

24 Ιαν 2018

Kατευθυντήριες γραμμές σχετικά με επερχόμενους κανόνες προστασίας των δεδομένων (GDPR)

Kατευθυντήριες γραμμές σχετικά με επερχόμενους κανόνες προστασίας των δεδομένων (GDPR)

Η Επιτροπή δημοσιεύει σήμερα κατευθυντήριες γραμμές για να διευκολυνθεί η απευθείας και ομαλή εφαρμογή των νέων κανόνων προστασίας των δεδομένων από όλους τους φορείς σε ολόκληρη την ΕΕ από την 25 Μαΐου. Η Επιτροπή επίσης εγκαινιάζει ένα νέο διαδικτυακό εργαλείο αφιερωμένο στις ΜΜΕ.

Με μόλις λίγο πάνω από 100 μέρες έως την έναρξη εφαρμογής του νέου νόμου, οι κατευθυντήριες γραμμές περιγράφουν το τι θα πρέπει να κάνουν επιπλέον η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι εθνικές αρχές προστασίας δεδομένων και οι εθνικές διοικήσεις ώστε να ολοκληρωθεί επιτυχώς το στάδιο της προετοιμασίας.

Ενώ ο νέος κανονισμός προβλέπει ένα ενιαίο σύνολο κανόνων που θα εφαρμόζονται άμεσα σε όλα τα κράτη μέλη, εξακολουθεί να χρειάζεται σημαντικές προσαρμογές σε ορισμένες πτυχές, όπως η τροποποίηση υφιστάμενων νόμων των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων ή η σύσταση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Προστασίας Δεδομένων από τις αρχές προστασίας δεδομένων. Οι κατευθυντήριες γραμμές υπενθυμίζουν τις κύριες καινοτομίες και ευκαιρίες που δημιούργησαν οι νέοι κανόνες, λαμβάνουν υπόψη την προπαρασκευαστική εργασία που έχει ήδη αναληφθεί και περιγράφουν το τι θα πρέπει να κάνουν επιπλέον η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι εθνικές αρχές προστασίας δεδομένων και οι εθνικές διοικήσεις.

Ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κ. Andrus Ansip, αρμόδιος για την ψηφιακή ενιαία αγορά, δήλωσε σχετικά: «Το ψηφιακό μας μέλλον μπορεί να οικοδομηθεί μόνο με βάση την εμπιστοσύνη. Η ιδιωτική ζωή όλων μας πρέπει να προστατευθεί. Οι ενισχυμένοι κανόνες της ΕΕ για την προστασία των δεδομένων θα γίνουν πραγματικότητα στις 25 Μαΐου. Αυτό αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός και έχουμε δεσμευτεί να στεφθεί με επιτυχία για όλους.»

Η κ. Vĕra Jourová, επίτροπος Δικαιοσύνης, Καταναλωτών και Ισότητας των Φύλων, δήλωσε σχετικά: «Στον σημερινό κόσμο ο τρόπος με τον οποίο χειριζόμαστε τα δεδομένα θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό το οικονομικό μας μέλλον και την προσωπική μας ασφάλεια. Χρειαζόμαστε σύγχρονους κανόνες για την αντιμετώπιση των νέων κινδύνων· καλούμε, επομένως, τις κυβερνήσεις της ΕΕ, τις αρχές και τις επιχειρήσεις να χρησιμοποιήσουν τον εναπομείναντα χρόνο αποτελεσματικά και να φέρουν σε πέρας τον ρόλο τους στην προετοιμασία για τη μεγάλη ημέρα.»

Η Επιτροπή καλεί τις κυβερνήσεις των κρατών μελών της ΕΕ και τις αρχές προστασίας δεδομένων να είναι έτοιμοι και να παρέχουν στήριξη

Από την έκδοση του γενικού κανονισμού για την προστασία των δεδομένων τον Μάιο του 2016, η Επιτροπή συμμετέχει ενεργά με όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς — κυβερνήσεις, εθνικές αρχές, επιχειρήσεις, κοινωνία των πολιτών — στην προετοιμασία της εφαρμογής των νέων κανόνων.

Οι προετοιμασίες προχωρούν με διαφορετικούς ρυθμούς στα κράτη μέλη. Στην παρούσα φάση, μόνο δύο κράτη μέλη έχουν ήδη θεσπίσει τη σχετική εθνική νομοθεσία. Τα κράτη μέλη θα πρέπει να επιταχύνουν τη θέσπιση της εθνικής νομοθεσίας και να διασφαλίσουν ότι τα εν λόγω μέτρα είναι σύμφωνα με τον κανονισμό. Θα πρέπει επίσης να διασφαλίσουν ότι έχουν εξοπλίσει τις εθνικές τους αρχές με τους απαραίτητους οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους για την εξασφάλιση της ανεξαρτησίας και της αποτελεσματικότητάς τους.

Η Επιτροπή διαθέτει 1,7 δισ. EUR για τη χρηματοδότηση των αρχών προστασίας των δεδομένων και για την κατάρτιση επαγγελματιών στον τομέα της προστασίας των δεδομένων. Επιπλέον 2 εκατ. EUR διατίθενται για την υποστήριξη των εθνικών αρχών στην προσπάθειά τους να προσεγγίσουν τις επιχειρήσεις, ιδίως τις ΜΜΕ.

Νέο διαδικτυακό εργαλείο υποστηρίζει την πρακτική εφαρμογή

Η γνώση των πλεονεκτημάτων και των ευκαιριών που προσφέρουν οι νέοι κανόνες δεν είναι ομοιόμορφα κατανεμημένη. Υπάρχει συγκεκριμένη ανάγκη για την ενίσχυση της ευαισθητοποίησης και πλαισίωση των προσπαθειών συμμόρφωσης για τις ΜΜΕ.

Σήμερα, η Επιτροπή παρουσιάζει ένα νέο πρακτικό διαδικτυακό εργαλείο για να βοηθήσει τους πολίτες, τις επιχειρήσεις, ιδίως τις ΜΜΕ, και τους οργανισμούς να συμμορφωθούν και να επωφεληθούν από τους νέους κανόνες προστασίας των δεδομένων.

Η Επιτροπή θα προβεί επίσης σε εκδηλώσεις που διοργανώνονται σε όλα τα κράτη μέλη για να βοηθήσει τα ενδιαφερόμενα μέρη στις προσπάθειες προετοιμασίας τους και να ενημερώσει τους πολίτες σχετικά με τον αντίκτυπο του κανονισμού.

Υπενθυμίζοντας τις κυριότερες καινοτομίες και νέες ευκαιρίες

Ο γενικός κανονισμός για την προστασία των δεδομένων επιτρέπει την ελεύθερη ροή δεδομένων σε ολόκληρη την ενιαία ψηφιακή αγορά. Θα προστατεύει καλύτερα την ιδιωτική ζωή των Ευρωπαίων και θα ενισχύσει την εμπιστοσύνη και την ασφάλεια των καταναλωτών, ενώ ταυτόχρονα θα δημιουργήσει νέες ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις, κυρίως τις μικρότερες.

Οι κατευθυντήριες γραμμές υπενθυμίζουν τα βασικά στοιχεία των νέων κανόνων για την προστασία των δεδομένων:

  • Ένα σύνολο κανόνων σε ολόκληρη την ήπειρο, οι οποίοι εγγυώνται την ασφάλεια δικαίου για τις επιχειρήσεις και παρέχουν το ίδιο επίπεδο προστασίας των δεδομένων σε ολόκληρη την ΕΕ για τους πολίτες.
  • Οι ίδιοι κανόνες ισχύουν για όλες τις εταιρείες που παρέχουν υπηρεσίες στην ΕΕ, ακόμα και στην περίπτωση που οι εταιρείες αυτές έχουν την έδρα τους εκτός ΕΕ.
  • Ισχυρότερα και νέα δικαιώματα για τους πολίτες: το δικαίωμα ενημέρωσης, πρόσβασης και το δικαίωμα στη λήθη ενισχύονται. Ένα νέο δικαίωμα στη φορητότητα των δεδομένων δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να μεταφέρουν τα δεδομένα τους από τη μία εταιρεία στην άλλη. Αυτό θα δώσει στις εταιρείες νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες.
  • Ισχυρότερη προστασία έναντι παραβιάσεων προσωπικών δεδομένων: μια εταιρεία που αντιμετωπίζει παραβίαση προσωπικών δεδομένων η οποία θέτει άτομα σε κίνδυνο οφείλει να ενημερώσει την αρχή προστασίας δεδομένων εντός 72 ωρών.
  • Αυστηροί κανόνες και αποτρεπτικά πρόστιμα: όλες οι αρχές προστασίας των δεδομένων θα έχουν την εξουσία να επιβάλλουν πρόστιμα έως 20 εκατ. EUR ή, σε περίπτωση εταιρείας, έως το 4% του παγκόσμιου ετήσιου κύκλου εργασιών της.

Τα επόμενα βήματα

Στο διάστημα έως την 25η Μαΐου, η Επιτροπή θα συνεχίσει να στηρίζει ενεργά τα κράτη μέλη, τις αρχές προστασίας δεδομένων και τις επιχειρήσεις ώστε να εξασφαλίσει ότι η μεταρρύθμιση είναι έτοιμη να τεθεί σε ισχύ. Από τον Μάιο του 2018 κι έπειτα θα παρακολουθεί τον τρόπο με τον οποίον τα κράτη μέλη εφαρμόζουν τους νέους κανόνες και θα λαμβάνει τα κατάλληλα μέτρα κατά περίπτωση. Ένα έτος μετά την έναρξη ισχύος του κανονισμού (2019) η Επιτροπή θα οργανώσει μια εκδήλωση για να καταγράψει τις εμπειρίες των διαφόρων ενδιαφερόμενων μερών από την εφαρμογή του κανονισμού. Αυτό θα συμπεριληφθεί στην έκθεση που η Επιτροπή καλείται να εκπονήσει έως τον Μάιο του 2020 σχετικά με την αξιολόγηση και την αναθεώρηση του κανονισμού.

Ιστορικό

Στις 6 Απριλίου 2016, η ΕΕ συμφώνησε για μια σημαντική μεταρρύθμιση του πλαισίου προστασίας των δεδομένων εγκρίνοντας το πακέτο μεταρρύθμισης της προστασίας των δεδομένων, το οποίο περιλαμβάνει τον γενικό κανονισμό για την προστασία δεδομένων (ΓΚΠΔ) που αντικαθιστά την οδηγία η οποία είχε εκδοθεί προ εικοσαετίας. Στις 25 Μαΐου 2018, οι νέοι ευρωπαϊκοί κανόνες για την προστασία των δεδομένων αρχίζουν να ισχύουν, δύο έτη μετά την έκδοση και τη θέση σε ισχύ.

Τον Ιανουάριο του 2017 η Επιτροπή πρότεινε να εναρμονίσει τους κανόνες για τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες (ePrivacy) με τα νέα παγκόσμιας εμβέλειας πρότυπα του γενικού κανονισμού της ΕΕ για την προστασία των δεδομένων. Τον Σεπτέμβριο του 2017 η Επιτροπή πρότεινε μια νέα δέσμη κανόνων για τη διακυβέρνηση της ελεύθερης ροής δεδομένων μη προσωπικού χαρακτήρα στην ΕΕ. Από κοινού με τους ήδη ισχύοντες κανόνες για τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, τα νέα μέτρα θα επιτρέπουν την αποθήκευση και επεξεργασία δεδομένων μη προσωπικού χαρακτήρα σε ολόκληρη την Ένωση για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων και τον εκσυγχρονισμό των δημόσιων υπηρεσιών. Και οι δύο προτάσεις πρέπει να συμφωνηθούν από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη.

Για περισσότερες πληροφορίες

Οδηγίες της Επιτροπής

Ε&A

Διαδικτυακό εργαλείο

24 Ιαν 2018

Πρόστιμα μη έκδοσης αποδείξεων. Για μη έκδοση απόδειξης 1,5 ευρώ πρόστιμο 1.000!

Πρόστιμα μη έκδοσης αποδείξεων. Για μη έκδοση απόδειξης 1,5 ευρώ πρόστιμο 1.000!

Μια πρόσφατη απόφαση της ΔΕΔ έρχεται να μας υπενθυμίσει τα πρόστιμα που ισχύουν για την παράβαση της μη έκδοσης αποδείξεων, αλλά και τον διπλασιασμό ή τετραπλασιασμό αυτών στις περιπτώσεις  επανάληψης της ίδιας παράβασης μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (υποτροπή).

Ιστορικό 
Η παράβαση αφορά στη μη έκδοση κατά την 07/11/2016, μίας (1) Α.Λ.Π. από τον εν χρήσει Φορολογικό Μηχανισμό σε έναν πελάτη, ο οποίος είχε σερβιριστεί με είδη (καφέ και νερό) αξίας 1,50 ευρώ, κατά παράβαση των άρθρων 8, 12 και 13 του Ν.4308/2014 περί Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων.

Στην επιχείρηση επιβλήθηκε πρόστιμο 500,00 ευρώ καθώς κατά το χρονικό διάστημα της παράβασης τηρούσε διπλογραφικό λογιστικό σύστημα. Το πρόστιμο αυτό διπλασιάστηκε λόγω υποτροπής.

H Πράξη Επιβολής Προστίμου εκδόθηκε από τον Προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ. Α’ Πατρών, βάσει του πορίσματος ελέγχου της από 25/01/2017 Έκθεσης Μερικού Επιτόπιου Ελέγχου εφαρμογής των διατάξεων του ν.4308/2014, ν.4174/2013 και ν.2859/2000 των ελεγκτών της Δ.Ο.Υ. Γ’ Πατρών.

Η  εταιρεία, ζήτησε την ακύρωση του προστίμου, ισχυριζόμενη ότι:

Η προσβαλλόμενη πράξη είναι αναιτιολόγητη, καθότι η Διοίκηση για την τεκμηρίωση της παράβασης, αναφέρεται σε πρόσωπο – πελάτη της επιχείρησης, τον οποίον εντόπισε εξερχόμενο με καφέ και νερό, χωρίς να κρατά ανά χείρας το φορολογικό στοιχείο. Οι υπεύθυνοι της επιχείρησης από την πλευρά τους επέδειξαν την απόδειξη από την ταμειακή μηχανή την οποία ο πελάτης, δεν ενδιαφέρθηκε να παραλάβει, αντίγραφο της οποίας προσκομίζουν.

Τα αιτιολογικά της ΔΕΔ και η απόρριψη της προσφυγής με την απόφαση 5720/2017

Επειδή…

Επειδή, στο άρθρο 11 παρ.1 του ιδίου ως άνω νόμου ορίζεται ότι:
«1. Η υποχρέωση έκδοσης τιμολογίου γεννάται κατά το χρόνο που πραγματοποιείται η αποστολή παράδοση των αγαθών ή των υπηρεσιών.»
Επειδή, σύμφωνα με όσα ορίζονται στις διατάξεις των παρ. 1, 2, 7 και 8 του άρθρου 12 του Ν. 4308/2014 (Ε.Λ.Π.): «1. Για κάθε πώληση αγαθών ή υπηρεσιών σε ιδιώτες καταναλωτές, μπορεί να εκδίδεται στοιχείο λιανικής πώλησης (απόδειξη λιανικής πώλησης ή απόδειξη παροχής υπηρεσιών), αντί έκδοσης τιμολογίου του άρθρου 8. Αντίτυπο αυτού του εγγράφου παραδίδεται, αποστέλλεται ή τίθεται στη διάθεση του πελάτη.
2. Το στοιχείο λιανικής πώλησης φέρει υποχρεωτικά τις ακόλουθες ενδείξεις:
α) Την ημερομηνία έκδοσης.
β) Τον αύξοντα αριθμό για μία ή περισσότερες σειρές στοιχείων λιανικής πώλησης, ο οποίος χαρακτηρίζει το στοιχείο αυτό με μοναδικό τρόπο.
γ) Τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.), με βάση τον οποίο ο πωλητής πραγματοποίησε την παράδοση των αγαθών ή την παροχή των υπηρεσιών.
δ) Το πλήρες όνομα και την πλήρη διεύθυνση του πωλητή των αγαθών ή υπηρεσιών.
ε) Το συντελεστή Φ.Π.Α. που εφαρμόζεται και τη μικτή αξία πώλησης που αυτός αφορά.
7.    Η οντότητα που πωλεί αγαθά ή υπηρεσίες σε ιδιώτες καταναλωτές έχει την ευθύνη να
διασφαλίζει ότι εκδίδεται στοιχείο λιανικής πώλησης ή εναλλακτικά τιμολόγιο, για κάθε σχετική πώληση. Η οντότητα αυτή εκδίδει το παραστατικό πώλησης
8.    Η έκδοση στοιχείων λιανικής πώλησης (αποδείξεων λιανικής ή τιμολογίων) γίνεται με τη χρήση φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών που προβλέπει ο ν. 1809/1988 κατά τη θέση σε ισχύ του παρόντος νόμου.» 

Επειδή, σύμφωνα με την περ.α’ της παρ.1 του άρθ.13 του ιδίου ως άνω νόμου:
«Το στοιχείο λιανικής πώλησης (απόδειξη ή τιμολόγιο) εκδίδεται: α) Σε περίπτωση πώλησης αγαθών, κατά το χρόνο παράδοσης ή την έναρξη της αποστολής»

Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 58Α παρ.1 του Ν.4174/2013 ορίζεται ότι:
«Για παραβάσεις σχετικές με τον φόρο προστιθέμενης αξίας οι οποίες διαπιστώνονται κατόπιν ελέγχου, επιβάλλονται τα ακόλουθα πρόστιμα:
1. «Σε περίπτωση μη έκδοσης φορολογικού στοιχείου ή έκδοσης ή λήψης ανακριβούς στοιχείου για πράξη που επιβαρύνεται με ΦΠΑ, επιβάλλεται πρόστιμο πενήντα τοις εκατό (50%) επί του φόρου που θα προέκυπτε από το μη εκδοθέν στοιχείο ή επί της διαφοράς, αντίστοιχα.
Το πρόστιμο αυτό δεν μπορεί να είναι κατώτερο, αθροιστικά ανά φορολογικό έλεγχο, των διακοσίων πενήντα (250) ευρώ, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος και των πεντακοσίων (500) ευρώ, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος.
Σε περίπτωση διαπίστωσης, στο πλαίσιο μεταγενέστερου ελέγχου, εκ νέου διάπραξης της ίδιας παράβασης, εντός πενταετίας από την έκδοση της αρχικής πράξης, επιβάλλεται πρόστιμο εκατό τοις εκατό (100%) επί του φόρου που θα προέκυπτε από το μη εκδοθέν στοιχείο ή επί της διαφοράς, αντίστοιχα, το οποίο δεν μπορεί να είναι κατώτερο, αθροιστικά ανά φορολογικό έλεγχο, των πεντακοσίων (500) ευρώ, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος και των χιλίων (1.000) ευρώ, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος.
Στην περίπτωση κάθε επόμενης ίδιας παράβασης στο πλαίσιο μεταγενέστερου ελέγχου εντός πενταετίας από την έκδοση της αρχικής πράξης, επιβάλλεται πρόστιμο διακόσια τοις εκατό (200%) επί του φόρου που θα προέκυπτε από το μη εκδοθέν στοιχείο ή επί της διαφοράς, αντίστοιχα, το οποίο δεν μπορεί να είναι κατώτερο, αθροιστικά ανά φορολογικό έλεγχο, των χιλίων (1.000) ευρώ, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος και των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος».

Επειδή,
 στην υπό εξέταση περίπτωση, στις 07-11-2016 διενεργήθηκε επιτόπιος έλεγχος ορθής εφαρμογής των διατάξεων του ν. 4308/2014 (Ε.Λ.Π.) και του ν.4174/2013 στην προσφεύγουσα επιχείρηση, η οποία τηρεί διπλογραφικά βιβλία, από τους αρμόδιους υπαλλήλους της Δ.Ο.Υ. Γ’ Πατρών. Παρουσία του ελέγχου, η υπάλληλος της επιχείρησης πώλησε και παρέδωσε σε ιδιώτη πελάτη είδη (καφέ και νερό) αξίας 1,50 ευρώ χωρίς να εκδώσει την αντίστοιχη Α.Λ.Σ. από την εν χρήσει Φ.Τ.Μ.

Μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής και την αναχώρηση του πελάτη οι ελεγκτές εισήλθαν στην προσφεύγουσα επιχείρηση και γνωστοποίησαν στον υπεύθυνο κ ……. την ιδιότητά τους, επιδεικνύοντας προς τούτο την εντολή ελέγχου και την αστυνομική τους ταυτότητα και τον ενημέρωσαν για τον έλεγχο που διενεργούσαν καθώς και την παράλειψη έκδοσης Α.Λ.Σ. που έγινε παρουσία τους. Η αιτιολογία του υπεύθυνου ότι η παράλειψη έκδοσης της Α.Λ.Σ. οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος, δεν έγινε δεκτή από τον έλεγχο ο οποίος στηρίζεται σε πραγματικά περιστατικά.

Στη συνέχεια, ζήτησαν Α.Λ.Σ. από την εν χρήσει Φ.Τ.Μ. αξίας 0,10 ευρώ (κλείσιμο της Φ.Τ.Μ.) και από τον έλεγχο στο στέλεχος της Φ.Τ.Μ. διασταύρωσαν την παράλειψη έκδοσης Α.Λ.Σ., η οποία έγινε άλλωστε παρουσία του ελέγχου.

Επειδή, κατά το ίδιο φορολογικό έτος 2016 και συγκεκριμένα στις 17/08/2016, είχε διενεργηθεί στην προσφεύγουσα επιχείρηση επιτόπιος έλεγχος ορθής εφαρμογής των διατάξεων του ν.4308/2014 από τους ελεγκτές της Δ.Ο.Υ. Α’ Πατρών, από τον οποίον διαπιστώθηκε η μη έκδοση δύο (2) αποδείξεων για αγαθά, σε δύο μεμονωμένους πελάτες της προσφεύγουσας, παράβαση για την οποία εκδόθηκε η υπ’ αριθμ ……………/2016 οριστική πράξη επιβολής προστίμου άρθρου 58Α του ν.4174/2013 από τον Προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ. Α’ Πατρών.
Επομένως, ορθώς επιβλήθηκε το υπό εξέταση πρόστιμο σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 58Α παρ.1 εδαφ. Β του ν.4174/2013 (υποτροπή) καθόσον η παράβαση για την οποία επιβλήθηκε είναι η δεύτερη εντός πενταετίας και επισύρει τις προαναφερθείσες κυρώσεις.

Αποφασίζουμε
Την απόρριψη της με ημερομηνία κατάθεσης 06/06/2017 και αριθμό πρωτοκόλλου ενδικοφανούς προσφυγής της εταιρείας με την επωνυμία «….», με ΑΦΜ……
Οριστική φορολογική υποχρέωση του υπόχρεου – καταλογιζόμενο ποσό με βάση την παρούσα απόφαση:φορολογικού έτους 2016: Ποσό 1.000,00 ευρώ.

23 Ιαν 2018

Νέα ηλεκτρονική υπηρεσία του ΕΦΚΑ

Νέα ηλεκτρονική υπηρεσία του ΕΦΚΑ

Με γνώμονα την συνεχή και διαρκή βελτίωση των υπηρεσιών και των παροχών του ΕΦΚΑ, η Διοίκηση του Φορέα ανακοινώνει ότι πλέον παρέχεται η δυνατότητα καταχώρησης, επικαιροποίησης ή μεταβολής στοιχείων επικοινωνίας των ασφαλισμένων και του αριθμού τραπεζικού λογαριασμού IBAN (για περιπτώσεις επιστροφής χρημάτων), μέσω των ηλεκτρονικών υπηρεσιών ΕΦΚΑ που τηρούνται στον ιστότοπο www.efka.gov.gr.

Η νέα υπηρεσία θα συμβάλλει στη δημιουργία ενός πιο φιλικού περιβάλλοντος και σύγχρονου τρόπου επικοινωνίας καθώς η ορθή και πλήρης τήρηση των στοιχείων ασφαλισμένου εξασφαλίζει την έγκαιρη ενημέρωση, την απλούστευση των διαδικασιών και την αποσυμφόρηση των υπηρεσιών.

23 Ιαν 2018

ΟΑΕΕ: Ανάρτηση ρυθμίσεων Ν.4152/2013 & Ν.4321/2015 στον ”Ατομικό Λογαριασμό Ασφαλισμένου”

ΟΑΕΕ: Ανάρτηση ρυθμίσεων Ν.4152/2013 & Ν.4321/2015 στον ”Ατομικό Λογαριασμό Ασφαλισμένου”

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Οργανισμού Ασφάλισης Ελεύθερων Επαγγελματιών (ΟΑΕΕ):

Οι δόσεις ρύθμισης Ν.4152/2013 & Ν.4321/2015 απεικονίζονται στη διαδικτυακή υπηρεσία Ατομικός Λογαριασμός Ασφαλισμένου.

Ο Οργανισμός καλεί τους ασφαλισμένους που έχουν υπαχθεί στη ρύθμιση, να εγγραφούν στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του ΟΑΕΕ www.oaee.gr και να ενημερωθούν για την “πορεία” της ρύθμισής τους και το ακριβές ποσό της τρέχουσας ή καθυστερούμενης δόσης που πρέπει να καταβάλουν την 31.1.18 μέσω πάγιας εντολής (Ατομικός Λογαριασμός Ασφαλισμένου > Ρυθμίσεις).

Για την απρόσκοπτη καταβολή των δόσεων, προτείνονται:

  • Πίστωση των Τραπεζικών λογαριασμών από την προηγούμενη μέρα
  • Επαρκές όριο ανάληψης για την εξόφληση του ποσού δόσης ή δόσεων, με ενδεχόμενη επιβάρυνση καθυστέρησης.