11 Ιούν 2018

ΟΠΕΚΕΠΕ: Τελική ημερομηνία υποβολής ενιαίας αίτησης ενίσχυσης 2018

Σύμφωνα με Δελτίο Τύπου του ΟΠΕΚΕΠΕ:

Την Παρασκευή 15/6/2018, λήγει οριστικά η προθεσμία υποβολής της ενιαίας αίτησης ενίσχυσης 2018. Με δεδομένο ότι ήδη έχει δοθεί παράταση ενός μήνα, σας ενημερώνουμε ότι η προθεσμία αυτή είναι τελική, υποχρεωτική από τον κοινοτικό κανονισμό και το σύστημα θα κλείσει οριστικά για τις εμπρόθεσμες αιτήσεις στις 12μ.μ. αυτής της μέρας.

Από κει και πέρα και μέχρι τις 10/7/2018, θα παραλαμβάνονται αιτήσεις με ποινή καθυστέρησης ανά εργάσιμη μέρα 1% επί του ποσού ενίσχυσης που θα είχε δικαίωμα να λάβει ο παραγωγός. Μετά τις 10/7/2018 οι αιτήσεις θα θεωρούνται απαράδεκτες και δεν θα πληρώνονται.

Παρακαλούμε, να επισπεύσετε τη διαδικασία υποβολής της αίτησής σας είτε ONLINE μέσω του συστήματος του ΟΠΕΚΕΠΕ στο www.opekepe.gr , είτε μέσω του πολυπληθούς δικτύου ΚΥΔ που λειτουργεί φέτος στη χώρα αναλυτικός κατάλογος των οποίων υπάρχει στην ιστοσελίδα του ΟΠΕΚΕΠΕ .

10 Ιούν 2018

Παρακράτηση φόρου 5% στους αμειβόμενους με ημερομίσθιο για υπηρεσίες ορισμένου χρόνου

Κατατέθηκε στη Βουλή το σ/ν του Υπουργείου Οικονομικών με τίτλο «Διατάξεις για την ολοκλήρωση της Συμφωνίας Δημοσιονομικών Στόχων και Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων – Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019 – 2022».

Με το υπόψη νομοσχέδιο ρυθμίζονται, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:

  • Συμπληρώνεται η παρ. 2 του άρθρου 19 του Κώδικα ΦΠΑ (ν. 2859/2000), σχετικά με την φορολογητέα αξία σε ειδικές περιπτώσεις και ορίζεται ότι ως τέτοια λαμβάνεται: i) για την παράδοση αγαθών και την παροχή υπηρεσιών, μεταξύ συγγενικών ή και συνδεδεμένων προσώπων (κατά τον Κ.Φ.Ε.), η κανονική αξία, στις περιπτώσεις που η αντιπαροχή είναι κατώτερη αυτής υπό την προϋπόθεση πως είτε ο προμηθευτής είτε ο λήπτης δεν έχουν πλήρες δικαίωμα έκπτωσης και ii) για τις περιπτώσεις πλειστηριασμού το εκπλειστηρίασμα.
  • Τροποποιούνται επίσης οι διατάξεις του άρθρου 39 του Κώδικα ΦΠΑ, σχετικά με το ειδικό καθεστώς μικρών επιχειρήσεων. Στο καθεστώς αυτό (απαλλαγή υπό υποχρέωση υποβολής δήλωσης και καταβολής ΦΠΑ) επιτρέπεται πλέον να υπάγονται και όσοι για πρώτη φορά κάνουν έναρξη εργασιών, ενώ παύει να είναι υποχρεωτική η διετής παραμονή στο καθεστώς των απαλλασσόμενων επιχειρήσεων και οι υποκείμενα μπορούν να μεταταχθούν στο κανονικό καθεστώς από το επόμενο έτος. Επίσης, ορίζεται ότι δεν λαμβάνονται υπόψη για τον προσδιορισμό του ορίου υπαγωγής στο ειδικό καθεστώς οι μεταβιβάσεις παγίων και οι απαλλασσόμενες πράξεις χωρίς δικαίωμα έκπτωσης. Οι νέες διατάξεις ισχύουν από 1.1.2019.
  • Τροποποιούνται οι διατάξεις των άρθρων 10 και 31 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013) για την παροχή εγγύησης για την έναρξη δραστηριότητας επιχειρηματικού περιεχομένου. Οι σχετικές διατάξεις αφενός επεκτείνονται και στα φυσικά πρόσωπα που προβαίνουν σε έναρξη δραστηριότητας επιχειρηματικού περιεχομένου και αφετέρου τροποποιούνται ως προς το ύψος, το είδος και τις περιπτώσεις για τις οποίες απαιτείται εγγύηση.
  • Συμπληρώνονται και τροποποιούνται διατάξεις τον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε., ν. 4172/2013) ως προς τα εξής:

α) Καθίσταται διαρκούς ισχύος η υφιστάμενη έως και το φορολογικά έτος 2017 ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία για τα εισοδήματα που αποκτούν οι περιστασιακά ή ευκαιριακά απασχολούμενοι εφόσον δεν ασκούν επιχειρηματική ή ατομική αγροτική δραστηριότητα, εφαρμόζεται η ενιαία κλίμακα των μισθωτών/συνταξιούχων/επιχειρηματικής δραστηριότητας, υπολογιζόμενου του ποσού της μείωσης φόρου των 1.900 έως 2.100 ευρώ, εφόσον το πραγματικό τους εισόδημα δεν υπερβαίνει το ποσό ταν 6.000 ευρώ και το τεκμαρτό τους εισόδημα δεν υπερβαίνει το ποσό των 9.500 ευρώ.

β) Δεν λαμβάνεται υπόψη κατά τον προσδιορισμό του κέρδους από επιχειρηματική δραστηριότητα, η πράξη πώλησης από φυσικό πρόσωπο περιουσιακού στοιχείου, το οποίο έχει αποκτηθεί αιτία κληρονομιάς ή με χαριστική αιτία από συγγενείς μέχρι δεύτερου βαθμού ή έχει διακρατηθεί για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των πέντε (5) ετών.

  • Επέρχονται τροποποιήσεις στο άρθρο 24 για τις φορολογικές αποσβέσεις και η έννοια της χρηματοοικονομικής μίσθωσης αντικαθίσταται με αυτήν της χρηματοδοτικής μίσθωσης, όπως ορίζεται στα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα (ν. 4308/2014).
  • Τροποποιείται, από 1.1.2014, η παρ. 5 του άρθρου 27 που προβλέπει τη μη εφαρμογή της διάταξης για μεταφορά των ζημιών των επιχειρήσεων σε περίπτωση μεταβολής άνω του 33% της ιδιοκτησίας ή των δικαιωμάτων ψήφου. Αφενός τροποποιούνται οι προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται (προστίθεται και η αλλαγή δραστηριότητας, μέσα στο ίδιο ή και το επόμενο φορολογικό έτος από αυτό που συντελέσθηκε η μεταβολή της συμμετοχής ή των δικαιωμάτων ψήφου, σε ποσοστό άνω τον 50% του κύκλου εργασιών της σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο φορολογικό έτος από την μεταβολή της συμμετοχής ή των δικαιωμάτων ψήφου) και αφετέρου επεκτείνεται η διάταξη σε όλα τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες.
  • Προστίθενται στα τεκμήρια απόκτησης περιουσιακών στοιχείων και οι καταβολές που πραγματοποιούνται για τα ασφαλιστικά επενδυτικά συμβόλαια, κατά το μέρος που αποτελούν επενδυτικό προϊόν.
  • Απαλλάσσεται από τον φόρο το τεκμαρτό εισόδημα που προκύπτει από τη δωρεάν παραχώρηση της χρήσης ακινήτων στο Ελληνικό Δημόσιο ή σε ν.π.δ.δ..
  • Ως τιμή κτήσης (για τον προσδιορισμό της υπεραξίας από μεταβίβαση τίτλων) για τίτλους που έχουν αποκτηθεί λόγω κληρονομικής διαδοχής ή μεταβίβασης με χαριστική αιτία, λαμβάνεται η αξία βάσει της οποίας υπολογίστηκε ο φόρος κληρονομιάς, δωρεάς ή γονικής παροχής ή χορηγήθηκε απαλλαγή από αυτόν.
  • Απαλλάσσονται από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης τα τεκμαρτά εισοδήματα που προκύπτουν i) από δωρεάν παραχώρηση κατοικίας μέχρι διακόσια τετραγωνικά μέτρα (200 τ.μ.) προκειμένου να χρησιμοποιηθεί ως κύρια κατοικία προς ανιόντες ή κατιόντες και ii) από δωρεάν παραχώρηση της χρήσης ακινήτων στο Ελληνικά Δημόσιο ή σε ν.π.δ.δ..
  • Ορίζεται ότι σε αλλοδαπές επιχειρήσεις και οργανισμούς που εκμεταλλεύονται αεροσκάφη ή πλοία υπό ξένη σημαία η διαχείριση των οποίων δεν γίνεται από την Ελλάδα, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 26 τον ν.27/1975 λογίζεται ότι προκύπτει στην Ελλάδα και υπόκειται σε φόρο το κέρδος από τη μεταφορά επιβατών, εμπορευμάτων και λοιπών πραγμάτων γενικά από ελληνικούς αερολιμένες και λιμένες και μέχρι τον λιμένα προορισμού ή μέχρι τον αλλοδαπά αερολιμένα ή λιμένα επιβίβασης των επιβατών ή μεταφόρτωσης των εμπορευμάτων και λοιπών πραγμάτων σε αεροσκάφος ή πλοίο άλλης αλλοδαπής επιχείρησης. Το κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα προσδιορίζεται ως ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%) στα ακαθάριστα έσοδα.
  • Προβλέπεται ειδικός συντελεστής παρακράτησης φόρου (5%) στις καθαρές αμοιβές που καταβάλλονται σε αμειβόμενους με ημερομίσθιο, οι οποίοι παρέχουν υπηρεσίες ορισμένου χρόνου αλλά διάρκειας μικρότερης από ένα έτος, καθώς και σε ξεναγούς που υπάγονται στις διατάξεις του άρθρου 37 του ν.1545/1985.
  • Ρυθμίζεται η υποχρέωση παρακράτησης φόρου (15%) και απόδοσης του για τα μη διανεμηθέντα κέρδη σε περίπτωση που νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα αλλάζει κατηγορία βιβλίων από διπλογραφικά σε απλογραφικά, ή όταν ανώνυμη εταιρεία, εταιρεία περιορισμένης ευθύνης ή ιδιωτική κεφαλαιουχική εταιρεία μετατρέπεται σε προσωπική εταιρεία με αποτέλεσμα να αλλάζει κατηγορία βιβλίων από διπλογραφικά σε απλογραφικά.
  • Επεκτείνεται η δυνατότητα υπαγωγής στη διαδικασία εξωδικαστικής ρύθμισης χρηματικών οφειλών του ν. 4469/2017, και στις οφειλές προς το Δημόσιο και υπέρ τρίτων πιστωτών που έχουν βεβαιωθεί μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2017 (σήμερα υπάγονται οφειλές βεβαιωμένες μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2016).

Ως προς τις οφειλές προς τούς Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης (Φ.Κ.Α.) προβλέπεται πως αντί να έχουν βεβαιωθεί μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2016 (που ισχύει σήμερα), μπορούν να υπαχθούν στην ως άνω διαδικασία οφειλές που γεννήθηκαν έως την 31η Δεκεμβρίου 2017 ή ανάγονται σε χρόνο έως την 31η Δεκεμβρίου 2017 κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.

  • Προβλέπεται ότι εάν δύο ή περισσότεροι πιστωτές έχουν ακριβώς ίσες απαιτήσεις και οι απαιτήσεις τους, αθροιζόμενες με τις μικρότερες απαιτήσεις, υπερβαίνουν το 15% του συνολικού χρέους ή το ποσό των 20 εκατ. ευρώ, τότε οι πιστωτές αυτοί συμμετέχουν στη διαδικασία για το σύνολο των απαιτήσεών τους και δεσμεύονται από τη σύμβαση αναδιάρθρωσης οφειλών τον ν. 4469/2017.
  • Οι ομόρρυθμοι εταίροι ομόρρυθμης ή ετερόρρυθμης εταιρείας μπορούν να ζητήσουν τη ρύθμιση και του συνόλου των δικών τους οφειλών, οι οποίες θα επιτρεπόταν να ρυθμιστούν, αν οι εταίροι υπέβαλλαν αίτηση ως ιδιοκτήτες ατομικής επιχείρησης κατά τα ειδικότερα οριζόμενα κ.λπ.

Δείτε το Σχέδιο Νόμου και την Αιτιολογική Έκθεση.

08 Ιούν 2018

Υπογράφηκε η ΚΥΑ για την αυστηρή τήρηση των κανόνων για τις υπερωρίες και την υπερεργασία

Με απόφαση που υπέγραψε η Υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Έφη Αχτσιόγλου,

Ο νόμος 4488/17 ψηφίστηκε τον Σεπτέμβριο του 2017 από τη Βουλή με ευρεία πλειοψηφία και περιελάμβανε διατάξεις για την προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων και την καταπολέμηση της απλήρωτης, αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι η υποδηλωμένη εργασία αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα στην ελληνική αγορά εργασίας και αξιοποιώντας την εμπειρία από τους ελέγχους που διεξάγει το ΣΕΠΕ, η παρούσα κυβέρνηση νομοθέτησε την υποχρεωτική, εκ των προτέρων, δήλωση των υπερωριών, ώστε να αντιμετωπιστούν φαινόμενα παραβατικότητας εκ μέρους των εργοδοτών και να προστατευτούν τα δικαιώματα των εργαζομένων.

Με την Υπουργική Απόφαση ορίζεται ότι από την 1η Ιουλίου η δήλωση της υπερωριακής απασχόλησης θα γίνεται ηλεκτρονικά μέσω του σχετικού εντύπου και μέσω της αποστολής μηνύματος με την χρήση κινητού τηλεφώνου. Θα υπάρχει μεταβατικό διάστημα δύο μηνών, κατά το οποίο θα είναι δυνατή η δήλωση υπερωριών και μέσω του Ειδικού Βιβλίου Υπερωριών έως την 1η Σεπτεμβρίου, όποτε η υποβολή θα γίνεται μόνο με το νέο τρόπο. Παράλληλα, και με σκοπό να απλουστευθούν οι διαδικασίες υποβολής, από την 1η Οκτωβρίου θα είναι δυνατή και η υποβολή τροποποίησης ωραρίου μέσω μηνύματος κινητού τηλεφώνου.

Τέλος, στο πλαίσιο της συνολικής αποτύπωσης των αλλαγών που έχουν συντελεστεί στην διαδικασία υποβολής εντύπων μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος ΕΡΓΑΝΗ, περιγράφεται η διαδικασία εφαρμογής του άρθρου 38 του Ν.4488/17 για την ηλεκτρονική αναγγελία οικειοθελούς αποχώρησης εργαζόμενου, μόνο εφόσον ο ίδιος έχει συνυπογράψει ή ενημερωθεί με εξώδικο. Η θέσπιση της ηλεκτρονικής αναγγελίας οικειοθελούς αποχώρησης εργαζομένου θεραπεύει φαινόμενα στρέβλωσης που είχαν παρατηρηθεί, με εργοδότες να προβαίνουν σε αναληθείς αναγγελίες οικειοθελούς αποχώρησης εργαζόμενου, χωρίς ο ίδιος να το γνωρίζει. Η Υπουργική Απόφαση ορίζει τον τρόπο υποβολής του σχετικού εντύπου στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ υπογεγραμμένου και από τον εργαζόμενο είτε της εξώδικης δήλωσης του εργοδότη και της έκθεσης επίδοσής της στον εργαζόμενο από δικαστικό επιμελητή.

Με τις παραπάνω προσθήκες συντελείται ένα σημαντικό βήμα στην πληρέστερη αποτύπωση της πραγματικής εικόνας της αγοράς εργασίας στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ και ολοκληρώνεται ένας αποτελεσματικός, αξιόπιστος και σύγχρονος μηχανισμός για την επιτήρηση της αγοράς εργασίας και την αποτελεσματικότερη καταπολέμηση της παραβατικότητας. Ταυτόχρονα, διασφαλίζεται η φιλικότητα προς τον χρήστη των νέων λειτουργικοτήτων, με την απόδοση διαφορετικών και εύχρηστων δυνατοτήτων υποβολής.

08 Ιούν 2018

Βεβαίωση ΕΦΚΑ για φορολογική χρήση έτους 2017

Ο Ε.Φ.Κ.Α. ενημερώνει ότι οι βεβαιώσεις ασφαλιστικών εισφορών 2017 Μη Μισθωτών Ασφαλισμένων, για φορολογική χρήση, έχουν αναρτηθεί στον ατομικό λογαριασμό κάθε ασφαλισμένου στις Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες σε νέα επιλογή “ΒΕΒΑΙΩΣΕΙΣ ΕΦΚΑ”.

Επιπλέον από τις Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες ΕΦΚΑ μέσω της υπηρεσίας “ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΕΙΣΦΟΡΩΝ ΓΙΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΧΡΗΣΗ 2017” παρέχεται η δυνατότητα,

  • πρόσβασης στην ανωτέρω νέα επιλογή “ΒΕΒΑΙΩΣΕΙΣ ΕΦΚΑ” και
  • έκδοσης βεβαίωσης για ασφαλισμένους που έχουν καταβάλει ασφαλιστικές εισφορές εντός του έτους 2017 για χρόνο ασφάλισης που έχουν πραγματοποιήσει μέχρι 31-12-2016 στους εντασσόμενους φορείς (π. ΟΑΕΕ, π. ΟΓΑ, π. ΤΣΜΕΔΕ, π. ΤΣΑΥ).

Οι βεβαιώσεις για τις ασφαλιστικές εισφορές που έχουν καταβληθεί εντός του έτους 2017 μέσω εξαργύρωσης εργοσήμου (π. ΟΓΑ) θα αναρτηθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα.

08 Ιούν 2018

Ανάλωση Κεφαλαίου: Πως μπορείτε να γλιτώσετε φόρο και μείωση επιδομάτων

Η πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου έκλεισε και τυπικά απομένουν λίγες μέρες για να ολοκληρωθεί η διαδικασία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, με την προθεσμία υποβολής να είναι έως τις 2 Ιουλίου. Ωστόσο, ο ρυθμός υποβολής των δηλώσεων φαίνεται ότι παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, αφού, σύμφωνα με την ενημέρωση που έχουμε μέχρι σήμερα, περίπου 1,7 εκατομμύρια δηλώσεις έχουν υποβληθεί από τα 6,3 εκατομμύρια που είναι το σύνολο των φορολογούμενων.

Μέσα στην εβδομάδα που μας πέρασε άνοιξε με αρκετά προβλήματα το έντυπο Α21 για να δοθεί το επίδομα τέκνων του νέου φορέα ΟΠΕΚΑ, ενώ το έντυπο Ν υποβολής φόρου εισοδήματος για τα νομικά πρόσωπα στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ έχει ανοίξει κι αυτό από προχθές, με τα σχετικά προβλήματα όμως να μην απουσιάζουν ούτε εκεί.

Για όλους τους συναδέλφους η ανάγκη της παράτασης θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη, αφού για να υποβληθούν όλες αυτές οι δηλώσεις θα πρέπει να πηγαίνουν όλα «ρολόι» και να υποβάλλονται στο σύστημα της ΑΑΔΕ περίπου 180.000 φορολογικές δηλώσεις ημερησίως. Τον τελευταίο λόγο, όπως και το «ρολόι» όμως, τα έχουν οι αρμόδιοι, οι οποίοι θα αποφασίσουν εάν και πότε θα δοθεί παράταση και πόση θα είναι αυτή. Η πεντάμηνη υποβολή πάντως για άλλη μία χρονιά έμεινε όνειρο απατηλό…

Στο σημερινό μας άρθρο θα ασχοληθούμε συνοπτικά με ένα πολύ μεγάλο κεφάλαιο της φορολογίας εισοδήματος, την ανάλωση κεφαλαίου, η οποία τα τελευταία 8 χρόνια παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαδικασία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων. Μετά το 2009 τα πραγματικά εισοδήματα πάρα πολλών φορολογούμενων έχουν μειωθεί σε σημαντικό βαθμό, εν αντιθέσει με τα τεκμαρτά εισοδήματα, όπως αυτά προσδιορίζονται από τους νόμους φορολογίας εισοδήματος – τον Ν.4172/2013 στα άρθρα 31 και 32 και τον παλαιότερο Ν.2238/1994 στα άρθρα 16 και 17 – τα οποία έχουν αυξηθεί και διαμορφώνουν τραγικά φορολογικά αποτελέσματα, ειδικά για τους επαγγελματίες που διατηρούν ατομικές επιχειρήσεις, αλλά και σε όσους τα τεκμαρτά εισοδήματα ξεπερνούν τις 9.500 ευρώ. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα όλο και περισσότεροι φορολογούμενοι να προσπαθούν να βρουν κεφάλαια τα οποία είχαν φορολογηθεί στο παρελθόν και είναι ανεκμετάλλευτα, ώστε με αυτόν τον τρόπο να μπορέσουν να καλύψουν τα τεκμήριά τους και να μην φορολογηθούν παραπάνω.

Πως γίνεται ο προσδιορισμός της Ανάλωσης Κεφαλαίου;

Για να δούμε εάν υπάρχει κεφάλαιο το οποίο μπορούμε να επικαλεστούμε θα πρέπει να δημιουργήσουμε έναν πίνακα στον οποίο συμπληρώνουμε όλα τα εισοδήματα που έχουμε αποκτήσει στο παρελθόν από οποιαδήποτε πηγή και αυξάνουν την περιουσιακή μας κατάσταση, καθώς επίσης και όλες τις δαπάνες απόκτησης των περιουσιακών στοιχείων, αλλά και τις τεκμαρτές, όπως ορίζονταν την κάθε χρονιά στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος. Είναι πολύ σημαντικό, λόγω του φαινόμενου της πολυνομίας στη χώρα μας, ο φορολογούμενος να επικαλεστεί τη βοήθεια κάποιου έμπειρου φοροτεχνικού για την ορθή συμπλήρωση του πίνακα ανάλωσης κεφαλαίου, ώστε να έχει τα μέγιστα επιθυμητά αποτελέσματα, διότι έχουν επέλθει πολλές και συνεχόμενες αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού τεκμηρίων όλα αυτά τα χρόνια.

Μέχρι ποιο έτος γίνεται η Ανάλωση κεφαλαίου;

Δεν υπάρχει περιορισμός μέχρι πόσα χρόνια πίσω θα πρέπει να πάμε, υπό την προϋπόθεση όμως να υπάρχουν στο αρχείο όλες οι φορολογικές δηλώσεις και τα εκκαθαριστικά τους και τα έτη τα οποία επικαλούμαστε να είναι συνεχόμενα. Επίσης δεν υπάρχει περιορισμός από ποιο έτος πρέπει να ξεκινήσουμε, πάντοτε υπό την ισχύ της προϋπόθεσης ότι τα έτη είναι συνεχόμενα.

Που μπορούμε να βρούμε στοιχεία;

Ο κάθε φορολογούμενος μπορεί να έχει φτιάξει ένα δικό του αρχείο και να φυλάσσει όλες τις φορολογικές δηλώσεις που έχει υποβάλλει από το έτος που ξεκίνησε να φορολογείται. Επιπλέον το σύστημα της ΑΑΔΕ από το οικονομικό έτος 2003 (χρήση 2002) μέχρι και σήμερα παρέχει τη δυνατότητα στον φορολογούμενο και ηλεκτρονικά να έχει πρόσβαση και στη δήλωση και στο εκκαθαριστικό του. Εάν για κάποιο λόγο όμως δεν έχει στοιχεία για κάποια έτη, μπορεί να απευθυνθεί και στην αρμόδια ΔΟΥ ώστε να του χορηγήσει τα αντίγραφα. Βέβαια, μετά τις τελευταίες αποφάσεις περί παραγραφών, είναι πολύ πιθανό το αρχείο αυτό να έχει καταστραφεί, δεδομένου ότι δεν υπάρχει υποχρέωση να φυλάσσεται το αρχείο χρήσεων που έχουν παραγραφεί.

Ποια στοιχεία υπολογίζονται στην Ανάλωση Κεφαλαίου;

Για τον προσδιορισμό του φορολογητέου εισοδήματος λαμβάνονται υπόψιν τα πραγματικά εισοδήματα και τα τεκμαρτά εισοδήματα ή δαπάνες. Βάσει του εισοδήματος που είναι μεγαλύτερο γίνεται και ο προσδιορισμός του φόρου στον φορολογούμενο. Τα πραγματικά εισοδήματα θεωρούνται θετικά στοιχεία και στον πίνακα της ανάλωσης κεφαλαίου αυξάνουν το κεφάλαιο που μπορεί ο φορολογούμενους να επικαλεστεί, ενώ οι δαπάνες, είτε είναι πραγματικές, είτε είναι τεκμαρτές, θεωρούνται αρνητικά στοιχεία και μειώνουν το κεφάλαιο στον πίνακα. Από την αλγεβρική συνάρτηση της αφαίρεσης στο τέλος βρίσκουμε το κεφάλαιο που μπορεί ή όχι να επικαλεστεί ο φορολογούμενος .

Ποιες είναι οι πραγματικές δαπάνες και ποιες οι τεκμαρτές;

Πραγματικές δαπάνες είναι όλες αυτές οι δαπάνες που έκανε ο φορολογούμενος για την απόκτηση περιουσιακών στοιχείων και οι οποίες αναγράφονται στον πίνακα 5 του εντύπου Ε1 της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος π.χ. αγορά ή ανέγερση ακινήτου, αγορά αυτοκινήτου ή μοτοσυκλέτας, αγορά κινητών πραγμάτων μεγάλης αξίας, αγορά επιχειρήσεων, χορήγηση δανείων, εξόφληση δανείων, δωρεές κ.λπ., ενώ οι τεκμαρτές δαπάνες είναι εκείνες που υπάρχουν πάνω στον πίνακα 5 του εντύπου Ε1 και έχουν υπολογιστεί πάνω στα περιουσιακά στοιχεία που έχει αποκτήσει. Σε προηγούμενό μας άρθρο «Ζητείται επειγόντως γαμπρός (ή νύφη)! είχαμε αναλύσει τον τρόπο υπολογισμού των τεκμηρίων, όπως ισχύουν στα άρθρα 31 και 32 του Ν.4172/2013. Βέβαια, για την εύρεση των τεκμηρίων που ίσχυαν την κάθε χρονιά θα πρέπει να γίνει αναδρομή στους νόμους που ίσχυαν εκείνη την περίοδο.

Ποια είναι τα πραγματικά εισοδήματα;

Τα πραγματικά εισοδήματα είναι όλα τα φορολογημένα, αλλά και φορολογηθέντα στην πηγή εισοδήματα. Επίσης στα εισοδήματα συνυπολογίζονται ποσά τα οποία δεν αποτελούν εισόδημα, όπως για παράδειγμα είναι η πώληση περιουσιακών στοιχείων, τα δάνεια και γενικά ποσά τα οποία συμπληρώνονται στον κωδικό 781, με την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχει περιορισμός στη χρησιμοποίησή του. Για παράδειγμα, εάν υπάρχει πώληση ακινήτου και η αγορά δεν συμπεριλαμβάνεται στα αρνητικά στοιχεία λόγω του ότι δεν αναγράφονταν στη δήλωση, παλαιότερα η αγορά πρώτης κατοικίας μέχρι 120 τ.μ. δεν αναφερόταν στη δήλωση, τότε στην ανάλωση θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί η διαφορά, το κέρδος δηλαδή από την πώληση.

Τι γίνεται εάν υπάρχουν εισοδήματα του παρελθόντος τα οποία δεν είχαν δηλωθεί;

Σε αυτήν την περίπτωση ο φορολογούμενος μπορεί να προβεί σε συμπληρωματικές δηλώσεις, ώστε τα ποσά να συνυπολογιστούν στα εισοδήματα αυτά ως θετικά στοιχεία κι έτσι να αυξηθεί το ποσό της ανάλωσης κεφαλαίου που μπορεί να επικαλεστεί. Εάν τα εισοδήματα αυτά προέρχονται από έτη που έχουν παραγραφεί, από το 2011 και πίσω δηλαδή, θα πρέπει να αναγραφούν αθροιστικά στην πρώτη μη παραγραμμένη χρήση, άρα στη δήλωση του οικονομικού έτους 2013 (χρήση 2012).

Επειδή το 2013 εφαρμοζόταν η εισφορά αλληλεγγύης, θα πρέπει στην εκκαθάριση της συμπληρωματικής δήλωσης να ληφθεί υπόψιν η υπ’ αριθμ. 1044454 ΕΞ 2016-18.3.2016 ΔΕΑΦ. Καλό θα είναι μαζί με την κατάθεση της δήλωσης να υποβάλλεται και αίτηση για εφαρμογή της εν λόγω Απόφασης.

Καλό ΣΚ σε όλους!

08 Ιούν 2018

Διευκρινίσεις επί θεμάτων φορολογίας κεφαλαίου

Δημοσιεύθηκε η ΠΟΛ. 1109/7.6.2018 εγκύκλιος, με θέμα «Κοινοποίηση των διατάξεων των άρθρων 112, 113 και 145 του ν.4537/2018 (Φ.Ε.Κ. 84 Α΄/15-5-2018 ) για θέματα φορολογίας κεφαλαίου», με την οποία κοινοποιούνται οι διατάξεις των άρθρων 112, 113 και 145 του μέρους Β΄ του ν.4537/2018 με τίτλο «Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας 2015/2366/ΕΕ για τις υπηρεσίες πληρωμών και άλλες διατάξεις», με τις οποίες επήλθαν τροποποιήσεις σε θέματα των φορολογιών κεφαλαίου. Σύμφωνα με την εγκύκλιο:

  • Εφόσον πραγματοποιείται μεταγραφή/καταχώρηση πράξης στο αρμόδιο Υποθηκοφυλακείο/Κτηματολογικό Γραφείο μετά από ενέργεια τρίτου, ο οποίος έχει έννομο συμφέρον, η μεταγραφή/καταχώρηση δύναται να πραγματοποιηθεί χωρίς την υποβολή δήλωσης φόρου μεταβίβασης ακινήτων. ο Υποθηκοφύλακας/Προϊστάμενος του Κτηματολογικού Γραφείου, αφού προβεί στη μεταγραφή/καταχώρηση, ενημερώνει μέσα σε 10 ημέρες από αυτήν εγγράφως τον προϊστάμενο της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. Μέσα σε προθεσμία 15 ημερών από τη λήψη της έγγραφης ενημέρωσής του ο Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. ενημερώνει, με τη διαδικασία που ορίζεται στο άρθρο 5 του ν.4174/2013 (Κ.Φ.Δ.), τον υπόχρεο σε φόρο προκειμένου αυτός να υποβάλει δήλωση φόρου μεταβίβασης ακινήτων εντός 30 ημερών από την κοινοποίηση της πρόσκλησης.
  • Για τα αναγκαστικά απαλλοτριούμενα ακίνητα που αποκτώνται αιτία θανάτου ή από χαριστική αιτία (δωρεά ή γονική παροχή), εφόσον κατά το χρόνο κτήσης δεν έχει ολοκληρωθεί/συντελεσθεί η απαλλοτρίωση, χρόνος φορολογίας είναι ο χρόνος συντέλεσης της απαλλοτρίωσης (καταβολής της αποζημίωσης) ή o χρόνος άρσης αυτής.
  • Απλουστεύεται η διαδικασία χορήγησης του πιστοποιητικού ΕΝ.Φ.Ι.Α. στον εκκαθαριστή νομικού προσώπου, στον εκτελεστή διαθήκης και τον εκκαθαριστή κληρονομίας (όπως ισχύει και για το σύνδικο της πτώχευσης), και ορίζεται πλέον ότι τούτο χορηγείται με την καταβολή του αναλογούντος Φ.Α.Π. ή/και ΕΝ.Φ.Ι.Α. για συγκεκριμένο ακίνητο χωρίς να απαιτείται η ρύθμιση ή εξόφληση του φόρου και για τα υπόλοιπα ακίνητα.
08 Ιούν 2018

Καταβολή από το Δημόσιο των ασφαλιστικών εισφορών δικαιούχων συντάξεως θανάτου που απασχολούνται ως μισθωτοί, ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι

Δημοσιεύθηκε η εκύκλιος 26/2018 του ΕΦΚΑ με θέμα « Καταβολή από το Δημόσιο των ασφαλιστικών εισφορών δικαιούχων συντάξεως θανάτου που απασχολούνται ως μισθωτοί, ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι».

Δείτε την εγκύκλιο εδώ.

08 Ιούν 2018

Αγρότες νέα δεδομένα – Ποια εισοδήματα δεν προσμετρώνται για τον χαρακτηρισμό του κατ’ επάγγελμα αγρότη

Δημοσιεύθηκε στο Φ.Ε.Κ. η Κοινή Υπουργική Απόφαση με την οποία τροποποιείται η υπ.αριθμ  134430/04.03.2011 απόφαση με θέμα «Προσδιορισμός του αγροτικού εισοδήματος»

Συγκεκριμένα, αντικαθίσταται το άρθρο της εν λόγω απόφασης ως εξής:

«Άρθρο 3

Στο συνολικό εισόδημα, το οποίο συγκρίνεται με το αγροτικό εισόδημα του άρθρου 2 της απόφασης αυτής, δεν προσμετρώνται τα ακόλουθα:

α) Εισόδημα από κεφάλαιο (ήτοι εισόδημα από μερίσματα, τόκους, δικαιώματα και ακίνητη περιουσία).

β) Εισόδημα από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου (ήτοι εισόδημα από μεταβίβαση ακίνητης περιουσίας και τίτλων).

γ) Αμοιβές που καταβάλλονται σε απασχολούμενους εποχιακά εργαζόμενους, για χρονικό διάστημα μέχρι 150 ημέρες ετησίως, σε επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις μεταποίησης, τυποποίησης προϊόντων, οι οποίοι υπάγονται στην ασφάλιση ΕΦΚΑ, πρώην ΟΓΑ, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 55 του ν. 4387/2016(Α 85).

δ) Αμοιβές που καταβάλλονται για περιστασιακή απασχόληση στα μέλη Αγροτικών ή Γυναικείων Συνεταιρισμών, τα οποία υπάγονται στην ασφάλιση ΕΦΚΑ, πρώην ΟΓΑ, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 55 του ν. 4387/2016 (Α 85).

ε) Συντάξεις ΕΦΚΑ, πρώην ΟΓΑ, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρο 55 του ν. 4387/2016 (Α 85).

στ) Έξοδα παράστασης και αποζημιώσεις αιρετών οργάνων, των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού, συνδικαλιστικών και αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων, καθώς και αμοιβές και ποσοστά (εκτός μισθού) των μελών του διοικητικού συμβουλίου νομικών προσώπων.

ζ) Επιδόματα ανεργίας, τέκνων, το εξωιδρυματικό επίδομα και κάθε συναφές ποσό που καταβάλλεται σε ειδικές κατηγορίες ατόμων με αναπηρίες.»

2. Οι διατάξεις της παρούσας καταλαμβάνουν τα εισοδήματα από 1.1.2017 και εφεξής.

Αναλυτικά τι διαφοροποιεί η νέα Κ.Υ.Α. σχετικά με τα εισοδήματα που δεν προσμετρώνται για τον χαρακτηρισμό του κατ’ επάγγελμα αγρότη (βλ. ν. 3874/2010 άρθρο 2)
Μέχρι 31.12.2016 Από 1.1.2017
(α) Εισόδημα από ακίνητα.

(β) Εισόδημα από κινητές αξίες π.χ. μερίσματα, προμερίσματα, ομολογίες, ομολογιακά δάνεια, χρεόγραφα κ.α.

(γ) Τόκοι καταθέσεων.

(δ) Έξοδα παράστασης και αποζημιώσεις αιρετών οργάνων, των ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού, συνδικαλιστικών και αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων καθώς και αμοιβές και ποσοστά (εκτός μισθού) των μελών του διοικητικού συμβουλίου νομικών προσώπων.

(ε) Επιδόματα ανεργίας, πολυτέκνων και πάσης φύσεως προνοιακά επιδόματα.

α) Εισόδημα από κεφάλαιο (ήτοι εισόδημα από μερίσματα, τόκους, δικαιώματα και ακίνητη περιουσία).

β) Εισόδημα από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου (ήτοι εισόδημα από μεταβίβαση ακίνητης περιουσίας και τίτλων).

γ) Αμοιβές που καταβάλλονται σε απασχολούμενους εποχιακά εργαζόμενους, για χρονικό διάστημα μέχρι 150 ημέρες ετησίως, σε επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις μεταποίησης, τυποποίησης προϊόντων, οι οποίοι υπάγονται στην ασφάλιση ΕΦΚΑ, πρώην ΟΓΑ, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 55 του ν. 4387/2016 (Α 85).

δ) Αμοιβές που καταβάλλονται για περιστασιακή απασχόληση στα μέλη Αγροτικών ή Γυναικείων Συνεταιρισμών, τα οποία υπάγονται στην ασφάλιση ΕΦΚΑ, πρώην ΟΓΑ, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 55 του ν. 4387/2016 (Α 85).

ε) Συντάξεις ΕΦΚΑ, πρώην ΟΓΑ, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρο 55 του ν. 4387/2016 (Α 85).

στ) Έξοδα παράστασης και αποζημιώσεις αιρετών οργάνων, των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού, συνδικαλιστικών και αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων, καθώς και αμοιβές και ποσοστά (εκτός μισθού) των μελών του διοικητικού συμβουλίου νομικών προσώπων.

ζ) Επιδόματα ανεργίας, τέκνων, το εξωιδρυματικό επίδομα και κάθε συναφές ποσό που καταβάλλεται σε ειδικές κατηγορίες ατόμων με αναπηρίες.»

06 Ιούν 2018

Το σχέδιο νόμου για την αναμόρφωση του δικαίου των Ανωνύμων Εταιρειών

Κατατέθηκε στη Βουλή το σ/ν με θέμα «Αναμόρφωση του δικαίου των Ανωνύμων Εταιρειών». Με το υπόψη σ/ν, αναμορφώνεται το δίκαιο που διέπει τη λειτουργία των Ανωνύμων Εταιρειών (Α.Ε.) (α.ν.2190/1920, όπως ισχύει). Σημαντικά θέματα που τροποποιεί το σχέδιο νόμου αναφέρονται σε:

  • Προβλέπεται ότι, η Α.Ε. μπορεί να ιδρυθεί από ένα ή περισσότερα πρόσωπα (ιδρυτές) ή να καταστεί μονοπρόσωπη με τη συγκέντρωση όλων των μετοχών σε ένα μόνο πρόσωπο και να συσταθεί με συμβολαιογραφικό έγγραφο, που περιέχει το καταστατικό, ή με ιδιωτικό έγγραφο, αν υιοθετείται πρότυπο καταστατικό.
  • Το ελάχιστο ύψος του κεφαλαίου της ανώνυμης εταιρείας αυξάνεται στο ποσό των είκοσι πέντε χιλιάδων (25.000) ευρώ (από 24.000 ευρώ που ισχύει).
  • Αυξάνονται τα ανώτατα ποσά των έκτακτων αυξήσεων κεφαλαίου που είναι δυνατόν να ορίζεται στο καταστατικό ότι μπορεί να γίνουν με απόφαση του Δ.Σ. ή της γενικής συνέλευσης στο τριπλάσιο και στο οκταπλάσιο (συνολικά) του αρχικού κεφαλαίου αντίστοιχα.
  • Το κεφάλαιο δεν μπορεί να μειωθεί κάτω από το ελάχιστο όριο των 25.000 ευρώ, εκτός αν η απόφαση για τη μείωση προβλέπει την ταυτόχρονη αύξηση του κεφαλαίου τουλάχιστον έως το ελάχιστο όριο ή την ταυτόχρονη μετατροπή της εταιρείας σε εταιρεία άλλης νομικής μορφής. Στην αύξηση αυτή οι μέτοχοι της εταιρείας έχουν δικαίωμα προτίμησης ανάλογα με τη συμμετοχή τους στο κεφάλαιο, όπως αυτή είχε διαμορφωθεί πριν από τη μείωση.
  • Επιτρέπεται η ολική ή μερική μείωση κεφαλαίου σε είδος, ως προς την οποία εφαρμόζονται οι διατάξεις για την αποτίμηση των εισφορών σε είδος και την προστασία των δανειστών.
  • Μειώνεται το κατώτατο ποσό της ονομαστικής αξίας κάθε μετοχής στο ποσό των τεσσάρων λεπτών (0,04) του ευρώ από τριάντα λεπτά (0,30) του ευρώ που ισχύει και παραμένει στο ποσό των εκατό (100) ευρώ το ανώτατο ποσό της ονομαστικής αξίας κάθε μετοχής.
  • Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την έκδοση τίτλων κτήσης μετοχών, την απόκτηση ιδίων τίτλων κτήσης μετοχών, καθώς και την άσκηση του δικαιώματος κτήσης μετοχών.
  • Η ανάληψη του ομολογιακού δανείου από ένα πρόσωπο ή η συγκέντρωση όλων των ομολογιών σε ένα ομολογιούχο, καθώς και η ενσωμάτωση του δανείου σε μία ομολογία δεν αίρουν το χαρακτήρα του δανείου ως ομολογιακού.
  • Ορίζεται εφεξής ανώτατος αριθμός των μελών που μπορεί να απαρτίζουν το Δ.Σ. των Α.Ε. (15 μέλη), πέραν του προβλεπόμενου ήδη κατώτατου αριθμού (3 μέλη).
  • Εισάγεται η γενική αρχή της απαγόρευσης συναλλαγών της εταιρείας με συνδεδεμένα μέρη και ρυθμίζονται περαιτέρω οι όροι και προϋποθέσεις για την έγκαιρη χορήγηση άδειας προς κατάρτιση των συναλλαγών αυτών.
  • Αναμορφώνεται το καθεστώς των καταβαλλόμενων αμοιβών μελών του Δ.Σ.
  • Ορίζεται ρητά ότι, η δικαστική απόφαση με την οποία έχουν δικαίωμα σύγκλισης Γενικής Συνέλευσης οι αιτούντες μέτοχοι (μέτοχοι που εκπροσωπούν το 1/20 του καταβεβλημένου κεφαλαίου) δεν προσβάλλεται με ένδικα μέσα.
  • Προβλέπεται ότι με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης που λαμβάνεται με αυξημένη απαρτία και πλειοψηφία μπορεί:

– να ελαττωθεί το ποσοστό του ελάχιστου μερίσματος, που είναι το 35% των καθαρών κερδών μετά όμως προβλεπόμενες μειώσεις, όχι όμως κάτω του 10%.

– τα κέρδη που είναι διανεμητέα ως ελάχιστο μέρισμα να κεφαλαιοποιηθούν και να διανεμηθούν σε όλους τους μετόχους με μορφή μετοχών, υπολογιζόμενων στην ονομαστική τους αξία, με μορφή τίτλων ή άλλων περιουσιακών στοιχείων.

  • Μειώνεται στα τρία (3) χρόνια μετά την έναρξη της εκκαθάρισης αντί στα πέντε (5) που ισχύει σήμερα, η υποχρέωση σύγκλισης της Γενικής Συνέλευσης από τον εκκαθαριστή στην οποία υποβάλλει το σχέδιο επιτάχυνσης και περάτωσης της εκκαθάρισης της εταιρείας.
  • Επαναπροσδιορίζεται το πλαίσιο των ποινικών διατάξεων σχετικά με τις κυρώσεις που δύνανται να επιβληθούν σε ιδρυτές, μέλη Δ.Σ ή διευθυντές εταιρειών, καθώς και σε ελεγκτές Α.Ε.
  • Ορίζεται ρητά ότι από τη δημοσίευση του υπό ψήφιση νόμου, ότι οι ελληνικές ανώνυμες εταιρείες δεν μπορούν πλέον να εκδίδουν ανώνυμες μετοχές. Ανώνυμες μετοχές που έχουν εκδοθεί από ελληνικές ανώνυμες εταιρείες ονομαστικοποιούνται υποχρεωτικά την 1η Ιανουάριου 2020.

Δείτε το Σχέδιο Νόμου και την Αιτιολογική Έκθεση.

05 Ιούν 2018

Διαθέσιμη η εφαρμογή υποβολής τροποποιητικών δηλώσεων Φόρου Εισοδήματος ΦΠ φορ. έτους 2017

Όπως αναφέρει με τη σχετική της ανακοίνωση η ΑΑΔΕ, διαθέσιμη είναι η εφαρμογή υποβολής τροποποιητικών δηλώσεων Φόρου Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων (Φ.Ε.Φ.Π.) φορολογικού έτους 2017.